Friday, February 13, 2009

TARIF ELEKTRIK: PATUT TURUN LEBIH LAGI

Gambar Dato Shaziman Abu Mansor

Salam pada semua,

Pengumuman yang dibuat oleh Menteri Tenaga Air dan Komunikasi , Dato Shaziman Abu Mansor semalam tentang penurunan tariff elektrik amatlah dialu-alukan walaupun keputusan ini sepatutnya sudah lama diumumkan apatah lagi didalam kedudukan harga pasaran minyak dunia telah hampir 3 bulan menyusut.

Namun begitu dengan kadar purata 3.7% kepada 31.3 sen kWj daripada 32.5 sen kWj mulai 1 Mac ini adalah dikira sebagai tidak munasabah sama sekali kerana pada hakikatnya harga tariff tersebut boleh diturunkan lagi sehingga ke paras yang sepatutnya. Penurunan ini akan melibatkan hampir 5.2 juta pengguna Domestik dan 1 juta pengguna Komersil serta 800 ribu pengguna Industri.

Kesan penurunan ini terutamanya kepada pengguna Domestik sudah pasti akan melegakan rakyat terutama bawahan. Walaupun penurunan ini hanya sekitar 2.54% tetapi langkah yang lebih baik sepatutnya dibuat apatah lagi kini kita berada didalam suasana ekonomi global tidak begitu baik. Dengan penurunan yang lebih tinggi lagi sudah tentulah itu yang diharapkan oleh rakyat.

Pengumuman yang dibuat juga tetap diteruskan walaupun pada sebelum ini Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah meminta kerajaan mengkaji semula kos besar yang terpaksa dibayarnya kepada pengeluar penjana bebas (IPP) sebelum mengurangkan tariff elektrik.

Sementara itu diberitakan juga pengeluar penjana bebas (IPP) tetap membantah cadangan kaji semula perjanjian belian kuasa (PPA). Ini kerana ianya dilihat bertentangan dengan keputusan kerajaan pada September tahun lepas untuk menangguhkan rundingan sedemikian sementara menunggu keputusan keptusan pemeriksaan semula lengkap sektor elektrik.

Sementara itu juga langkah kerajaan untuk member khidmat percuma kepada pengguna dibawah RM 20 sebulan juga tetap disambut baik terutamanya kepada penduduk desa dan kampung. Namun begitu langkah pemberian percuma ini hanyalah sehingga 31 Disember 2009 adalah satu keputusan yang kurang wajar apatah lagi kebajikan rakyat bawahan juga perlu dititik beratkan.

Kenapa kerajaan tidak berani untuk meneruskan dasar percuma ini sampai bila-bila walaupun kerajaan terpaksa menampung perbelanjaan yang lebih bagi membayar penggunaan percuma itu?

Sebagai kerajaan yang selalu mendakwa mengutamakan kebajikan rakyat, apakah dengan perkhidmatan percuma sebanyak RM 20 ini juga boleh menjejaskan hasil kutipan kerajaan? Saya berpandangan kerajaan perlu meneruskan sampai bila-bila perkhidmatan seperti ini apatah lagi mengambil kira suasana ekonomi kini kurang memberangsangkan.

Kerajaan seharusnya mengambil langkah berjimat cermat bukan dengan mengurangkan kebajikan kepada rakyat bawahan yang memerlukan tetapi mesti mengurangkan perbelanjaan yang melibatkan aktiviti-aktiviti pemimpinnya yang terdiri daripada pemimpin Umno dan BN terutamanya!

Didalam hal membantu rakyat, kerajaan usah takut serta terlalu memikirkan kerugian semata-mata. Kehidupan rakyat yang memerlukan jaminan baik didalam berbagai hal itulah septutnya diambil kira, bukan hanya menjaga perut beberapa orang tertentu sahaja.

1 comment:

roshah said...

Letrik nak murah jer....rakyat membazirkan letrik mcmana plk???harga barang nak murah jer...gaji nak tinggi...minyak nak murah....harga getah dan sawit nak tinggi plk....kerja malas....ni la org melayu...