Friday, February 13, 2009

EXCO DAN PORTFOLIO PERAK PINCANG!

Gambar YAB Dato Dr Zambry Abd Kadir, 'MB' Pimpinan BN Perak sekarang

Salam pada semua,

Apa rasionalnya apabila Menteri Besar Perak yang baru Dato Dr Zambry Abd Kadir melantik 4 Penasihat yang bertaraf Exco negeri sedangkan masih terdapat 4 kekosongan Exco yang sepatutnya diisi menjadi 10 barisan Exconya?

Dengan 6 exco yang lain telah diisi jawatannya turut memperlihatkan kepada kita tentang ‘kepincangannya’ apabila negeri Perak yang besar mempunyai 59 kerusi DUN hanya mempunyai 6 exco sahaja sedangkan negeri Perlis yang mempunyai 15 DUN sahaja pun telah mempunyai 6 exconya tersendiri. Dimanakah kewajaran MB yang baru ini apabila membuat keputusan yang pelik apatah lagi turut mengumumkan 4 penasihatnya bertaraf exco semata-mata ingin memenuhi hati setiap parti komponen BN di Perak.

Bagi saya dengan nisbah 6 exco pada 59 DUN adalah begitu janggal serta boleh mengakibatkan beban Portfolio masing-masing akan turut bertambah apatah lagi MB sendiri turut menyandang 8 potfolio serta exconya antara 2 hingga 6 portfolio yang harus dipegang.

Bukankah ini dinamakan satu tindakan yang bodoh dibuat oleh seorang MB sedangkan beliau mempunyai kuasa untuk melantik sehingga 10 barisan exconya? Memang benar, ramai yang beranggapan sekiranya beliau melantik lagi 4 exconya sudah tentu juga akan dipegang daripada Umno kerana tiada lagi adun-adun daripada komponen BN lain yang memenangi kerusi dun di PRU 12 dahulu.

Tetapi kewajaran samada perlu melantik lagi ataupun tidak 4 lagi exco walaupun daripada Umno tetap perlu diteruskan kerana ini melibatkan pentadbiran kerajaan negeri yang sepatutnya tugas tersebut perlu disandang kepada setiap exco.

Perlantikan penasihat yang bertaraf exco juga perlu dinilai juga walaupun ianya perlu dilantik apatah lagi didalam konteks negeri Perak sekarang dengan mempunyai 27 adun Umno serta seorang adun MCA serta tiada langsung kelibat kerusi daripada MIC! Apakah perlunya tugas-tugas yang diberikan kepada penasihat tersebut sekiranya pada masa yang sama exco yang sedia ada telah memegang portfolio tersebut?

Contohnya MB sendiri telah memegang portfolio Agama tetapi pada masa yang sama YB Kapten (B) Mohd Najmuddin Elias Al-Hafiz turut diberi tugas sebagai Penasihat Hal Ehwal Agama? Begitu juga dengan peranan yang diberikan kepada Dato Chang Ko Youn daripada parti Gerakan yang mempunyai tugas yang hampir sama dengan Exco Dr Mah Hang Soon selaku wakil Hal Ehwal Bukan Islam dan secara tidak langsung sebagai Penasihat Hal Ehwal Kaum Cina?

Apa perlunya lagi Penasihat MB, Dato Hamdi Abu Bakar yang berperanan sebagai Ketua Penerangan Kerajaan Negeri Perak sedangkan dalam masa yang sama Dato Saarani Mohamad turut memegang portfolio Penerangan negeri?

Bagi saya, portfolio-portfolio yang diisi oleh barisan exco kerajaan baru negeri Perak begitu ‘bercelaru’ dan wujudnya pertindihan tugas sesame sendiri. Suatu kehairanan juga apabila 4 kekosongan exco ini seolah-olahnya saja dibiarkan kosong sebagai satu ‘umpan’ kepada Adun-adun daripada Pakatan Rakyat sekiranya mereka melompat ke Barisan Nasional. Dimanakah sifat pertanggungjawaban kerajaan negeri yang baru ini sekiranya 4 exco ini dibiarkan kosong kerana tugas menguruskan negeri bukanlah suatu perkara yang mudah.

2 comments:

roshah said...

Biar la umno nk lantik brape pun...pandai la umno tu..tu cuma exco x lengkap lg...akan dtg ada la diisi..buat apa nk terburu-buru.penasihat dr cina dan india bertaraf exco sbb x leh nk lantik diorg ke jawatan tu..ye la,calon mic&mca kalah kan.
Bg la pluang diorg urus negeri perak tu...klu sblm ni pun pas hanya jadi kuda DAP jer...skrg ni ramai la skit melayu jd exco...kesian tgk nizar tu...mcm org x blh terima kenyataan...moga dibuka pintu hati nizar tu utk lompat ke umno dan berjuang dlm umno...Hidup Umno!!!!Hidup Melayu!!!HormatilahLah Raja2 Melayu!!!

INGENIUR said...

:) thanks sdr, pandangan yg baik...