Tuesday, April 21, 2009

ISU TKM 1 PULAU PINANG: PKR TIADA CALON SESUAI?



Salam pada semua,

Kemelut terhadap perlantikan Timbalan Ketua Menteri 1 (TKM 1) Pulau Pinang sudah berlarutan hampir 2 minggu. Kini isu ini telah menjadi isu hangat di media perdana negara kerana hampir setiap hari baik akhbar atau televisyen memainkan isu ini.

Terkini semakin memburukkan keadaan apabila ulasan demi ulasan oleh kedua-dua pimpinan dari PKR dan DAP telah dianggap oleh media ini sebagai ketidaksepaduan antara komponen didalam Pakatan Rakyat (PR) telah menjelma kembali.

Satu persolan yang bermain difikiran kita seluruh negara terutamanya para pemerhati politik tentang kenapa gantian kepada mantan TKM 1 Fairus Khairuddin tidak dapat disegera perlantikannya sedangkan PKR bukannya tiada tokoh yang lain yang masih berjawatan sebagai Adun PKR di Pulau Pinangh?

Walaupun persoalan demi persoalan yang diulas oleh berbagai pihak, saya melihat ini sebagai satu langkah yang cukup-cukup kurang disenangi terutamanya oleh ahli-ahli yang berada didalam Pakatan Rakyat itu sendiri.

Dengan ruang masa yang telah cukup lama diberikan oleh Ketua Menteri, YAB Lim Guan Eng kepada PKR khususnya kepada Ketua Umum Dato Seri Anwar Ibrahim (DSAI) sendiri, untuk memberi calon pengganti yang sesuai tetapi sehingga kini masih gagal untuk dilaksanakan, ianya seolah menjadi satu platform pula buat Barisan Nasional khususnya Umno untuk terus menekan kerajaan Pulau Pinang khususnya Ketua Menteri sendiri kerana dikatakan tiada ketegasan oleh beliau terhadap PKR.

Perletakan jawatan Adun Penanti juga oleh Fairus Khairuddin turut sekali lagi dijadikan isu yang dikaitkan sebagai satu strategi DSAI untuk mencari bakal TKM 1 sekiranya pilihanraya kecil di dun Penanti ini dimenangi oleh calon dari PKR. Kesan yang melanda ini akan terus berpanjangan sekiranya tidak ditangani dengan segera apatah lagi 'kemuakan' orang ramai terhadap trend mengadakan PRK ini semakin menjadi-jadi terutamanya kepada PKR sendiri.

Saya melihat secara tidak langsung seolah PKR tidak mempunyai calon yang lebih berwibawa untuk memikul jawatan TKM 1 ini dengan segera. Oleh yang sedemikian dengan mengadakan PRK Dun Penanti yang baru sahaja maka calon yang telah dikenal pasti boleh memikul tanggungjawab ini akan dilantik sebagai TKM 1. Persoalannya adakah benar PKR kini tiada calon yang sesuai untuk memegang jawatan sebagai TKM 1 Pulau Pinang?

Adalah menjadi harapan kita agar isu ini tidak terus diheretkan dengan terus membabitkan kredibiliti PR itu sendiri. Walaupun isu ini begitu kecil pada pandangan pimpinan PR khususnya PKR tetapi ianya perlu diambil kira didalam semua aspek terutamanya apabila berita yang asalnya tidaklah sensasi sangat seperti didalam hal perlantikan TKM 1 tetapi sekiranya ia asyik setiap masa dan ketika diberi liputi didalam media, tidak mustahil rakyat akan turut 'termakan' dengan propaganda ini.

Sepatutnya setiap pimpinan PR seharusnya menjaga pada setiap kenyataan yang dikeluarkan terutamanya membabitkan didalam kes seperti ini. Dengan laporan untuk PR yang begitu terhad, seharusnya kita perlu beringat pada setiap tindakan yang dibuat seharusnya di teliti bersama terlebih dahulu didalam majlis pimpinan PR sebagaimana yang termeterai sebelum ini.

No comments: