Wednesday, April 1, 2009

DRAMA BUBAR & KELUAR PARTI PADA SETIAP PILIHANRAYA

Sdr Kalaivanar (Kalai) bersama '500 orang' yang didakwa keluar dan membubar PKR Bahagian Jerai pada hari ke 2 kempen PRK Dun Bukit Selambau ketika membuat sidang akhbarnya

Ragam pelik Sdr Kalai berceramah ketika dihari pernamaan calon PKR Bukit Selambau


Salam pada semua,

Pengumuman pembubaran PKR Bahagian Jerai Kedah serta keluarnya mantan ketua bahagian Sdr Kalai 'bersama 500 ahli' sebagaimana yang didakwakan adalah merupakan rencah serta warna warni pada setiap pilihanraya samada kecil ataupun umum.

Sdr Kalai sebagaimana yang didakwa mengatakan tindakannya ini disebabkan perasaan rasa tidak puashati beliau dan beberapa pemimpin kaum india di sini keatas sikap anwar yang tidak menghiraukan permintaan mereka atas cadangan memilih calon untuk Dun Bukit Selambau.

Disamping itu juga beliau mendakwa selepas setahun lebih pemerintahan PR di lima negeri yang dimenangi PR ketika PRU 12 lalu, nasib kaum india langsung tidak dihiraukan serta selalu dipandang sepi oleh semua pemimpin daripada segenap peringkat. Atas sebab-sebab sedemikian lah beliau mendakwa untuk keluar serta seterusnya membubarkan PKR bahagian Jerai ini.

Namun begitu itu cerita versi beliau, hakikat sebenarnya keputusan yang dibuat oleh beliau yang didakwa sudah 29 kali ditangkap kerana berdemonstrasi sepanjang 10 tahun lalu adalah kerana kegagalan beliau untuk dipilih sebagai calon di Bukit Selambau ini apatah lagi beliau berstatuskan sebagai ketua bahagian. lebih menghibakan beliau lagi ialah apabila MB Kedah Ustaz Azizan Razak sendiri turut menjanjikan kepada calon PKR yang menang ini akan memegang jawatan exco kerajaan Kedah untuk kuota kaum india di Kedah pula.

Anwar sebagai Ketua Umum PKR sudah pasti mempunyai pertimbangan tersendiri untuk memilih calon yang terbaik apatah lagi perlawanan ini bukannya sebarang perlawanan kerana ianya melibatkan bala jentera dari seluruh negara terutamanya kepada BN sendiri.

Bagi saya setiap perkara yang berlaku itu ada hikmahnya yang tersendiri. Dengan keluarnya beliau secara tidak langsung PKR sudah terlepas daripada beban yang ditanggung selama ini oleh orang-orang yang berperangai sebegini. Lagipun ianya akan mempercepatkan lagi proses tapisan terhadap ahli-ahli serta pemimpin PKR sendiri lebih-lebih lagi didalam menghadapi PRU ke 13 nanti.

Sebelum berakhirnya artikel kali ini, cuma dua perkara sahaja yang perlu kita renungkan bersama pada episod pembubaran dan keluar parti PKR versi Bukit Selambau kali ini iaitu:

1. Apakah yang difahami sebagai pembubaran pada sesebuah parti di peringkat Bahagian sebagaimana kata Sdr Kalai? Perkara ini tidak semudah menutup pintu kedai selepas berniaga! Kata beliau PKR Jerai telah dibubarkan. Pihak yang boleh membubarkan sesuatu bahagian sesebuah parti hanyalah Pendaftar Pertubuhan (ROS)dan bukannya berada di tangan ketua atau ahli jawatankuasa parti berkenaan walaupun kesemua ahlinya keluar!Parti di bahagian tersebut masih wujud dengan syarat pemilihan ketua dan AJK yang baru perlu diadakan segera atas arahan ibupejabat parti.Yang terbubarnya keseluruhan jawatankuasa bahagian tersebut sahaja tetapi pada ROS PKR bahagian Jerai masih wujud. Akan terbubar pada ROS sesuatu bahagian parti itu seandainya laporan tahunan parti tidak dihantar selama 3 tahun berturut-turut atau dengan sebab-sebab lain yang munasabah dan bukannya sebab keluar parti kerana 'frust' tidak dapat bertanding macam Sdr Kalai lakukan ini!

2. 500 orang keluar parti? Berapa keahlian Jerai sebenarnya? betul ke semua yang ada itu ahlinya atau sekadar ahli hari ini masuk parti hari ini sudah disahkan sebagai ahli PKR? Cuba tanya ibupejabat parti dan periksa apakah betul jumlah ahli yang keluar ini 500 orang? kelihatan yang berada disekitar beliau ketika membuat kenyataan akhbar hanyalah sekitar 20-30 orang sahaja?

Jadi dimana kewajaran Sdr Kalai untuk bercakap didalam pelbagai hal ini? Untuk membicarakan soal teknikal dan dasar parti pun sudah tidak betul apatah lagi untuk dicalonkan oleh parti bagi kerusi Dun Bukit Selambau? jadi renung-renungkan lah kepada drama pada setiap kali pilihanraya diadakan di negara kita ini...

No comments: