Friday, April 17, 2009

UMNO TAKUT PILIHANRAYA KECIL?

Salam pada semua,

Perletakan jawatan Mohd Fairus Khairuddin semalam sebagai Adun Penanti yang berada didalam Parlimen Permatang Pauh (YB DSAI) adalah rentetan daripada perletakan jawatannya sebelum ini sebagai Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang pada 8 April lalu.

Semalan, saya dihubungi serta merta oleh seorang sahabat saya yang masih bersama Umno di Terengganu yang masih setia kerana projek dan kontraknya bertanyakan saya perihal ini, antara katanya ialah;

"Ini lah kerja YB-YB Pakatan Rakyat terutamanya daripada PKR, apa ke jenis semua ni ye? suka-suka bertanding lepas menang pula suka-suka dia aje nak resign, nak berenti lepas jawatan! Apa ingat semua ni kerja free ke SPR dan kerajaan nak handle dan uruskan pula pilihanraya kecil? semua ni makan duit rakyat jugak tau tak? kalau dah tahu nak sambung belajar dan nak bersama keluarga, baik daripada dahulu jangan bertanding dan jadi YB"

Itulah sedikit 'keluhan' rakyat yang prihatin kononnya dan merintih serta melahirkan kekesalan yang tidak terhingga dek kerana perbuatan mantan adun PKR ini kononnya saja-saja atau suka-suka sahaja jadi YB lepas itu berhenti pulak dari tanggungjawabnya.

Saya sebenarnya tidak menolak seratus peratus apabila mendengar kenyataan sebegini cuma kita perlu faham serta menghayati dari beberapa segi kenapa perletakan jawatan ini dibuat?

Antaranya mungkin kerana tekanan yang terlalu kuat yang dihadapi oleh beliau dan tidak mampu untuk menahan asakan lawan politiknya didalam menghadapi semua perkara ini. Disamping itu juga mungkin kerana telah menjadi satu prinsip didalam diri orang baik-baik yang akan membuat satu keputusan yang mungkin tidak diterima oleh orang ramai seperti melepaskan jawatan yang disandangnya.

Namun begitu apa yang paling penting ialah prinsip yang ada didalam diri Fairus itu seharusnya dipandang tinggi kerana beliau melepaskan jawatan ketika berada dikemuncak karier politiknya dan sudah semestinya tidak mampu diikuti dan diharungi daripada kalangan orang-orang BN khususnya Umno!

Ketika ini orang-orang Umno khususnya tidak dapat menerima perletakan jawatan ini dengan berbagai alasan yang kononnya membazir duit rakyat lagi apabila pilihanraya kecil perlu diadakan? baru sekarang Umno bercakap soal pembaziran? Sejak dari dulu berakar umbi rasuah berlingkar didiri mereka apakah mereka ingat tentang ini semua?

Hakikatnya adalah, alasan yang berbagai diberikan untuk mengelakkan pilihanraya diadakan adalah kerana ketidakpastian mereka untuk berlawan dimedan pilihanraya untuk menghadapi PR apatah lagi kesan kekalahan demi kekalahan pada PRK ini semakin mengecutkan hati pendokong Umno dan BN ini.

Umno juga dikatakan berkemungkinan besar tidak akan meletakkan calon bagi menunjukkan perasaan 'protes'lah konon terhadap pilihanraya kecil ini demi menjaga 'duit rakyat' yang seharusnya tidak perlu dibazirkan lagi....Lawak sungguh Umno dan BN kini. tidak semena-mena sudah 'berani' untuk tidak mahu meletakkan calon disaat mempunyai PM yang didakwa sungguh kuat dan gagah berbanding PM Pak Lah yang dikatakan lembik ketika memimpin negara...tetapi lembik Pak Lah tidak pernah takut untuk menghadapi sebarang pilihanraya...

No comments: