Thursday, April 16, 2009

SELEPAS SETAHUN UMNO TERENGGANU BERGOLAK LAGI?

MB Terengganu Dato Ahmad Said

Dato Seri Idris Jusuh, Mantan MB Terengganu
Dato Rosol Wahid, Mantan Exco Terengganu
Dato Din Adam, Mantan Exco Terengganu

Salam pada semua,

Umno Terengganu bergolak lagi? Itu yang aku baca dalam akhbar serta dengar dan tengok radio dan TV juga....yang pasti bukan aku yang mereka-reka kenyataan serta cerita ini TETAPI aku dapatkan maklumat pergolakan ini melalui sumber media kepunyaan pemerintah Umno / BN.

Keributan yang melanda Umno Terengganu kini bukanlah perkara baru. Kes yang berlanjutan sejak selepas PRU 13 2008 ini telah mewarnai negeri Terengganu sejak peristiwa kekecohan perlantikan Menteri Besar Terengganu menimbulkan pertikaian antara Umno /BN serta Istana Terengganu sendiri.

Siapakah antara kita selaku rakyat dinegara ini yang boleh melupakan bagaimana kemuncak kekecohan ini maka berlaku episod 'penghinaan' kepada terhadap Tuanku Sultan dan Istana Terengganu oleh puak-puak Umno Terengganu sendiri terhadap pemilihan dan perlantikan MB baru YAB Dato Ahmad Said.

Kini selepas setahun berlalu, secara tiba-tiba sahaja nama Dato Rosol Wahid muncul kembali yang mendakwa menerima sms ugutan ancaman keselamatan kerana dikaitkan dengan percubaan undi tidak percaya terhadap MB Terengganu itu sendiri.

Umno....itu lah mentaliti Umno serta pemimpin-pemimpin Umno juga. Usahkan jawatan MB bukan kepunyaan Umno / BN yang telah direbut sebagaimana mereka lakukan di Perak dan 'cuba-cuba juga merebut' sebagaimana yang mereka usahakan di negeri-negeri kerajaan pakatan Rakyat (PR)yang lain, tetapi terhadap jawatan MB yang sah dan secara terang-terangan milik parti Umno itu sendiri pun masih lagi mereka berkira-kira juga dan ber'matematik' untuk di rebutnya!

Apa jenis pemimpin yang telah dilahirkan serta dikeluarkan oleh Umno kalau begini gayanya? Langkah sumbang pemimpin-pemimpin yang gila terhadap kuasa serta ingin ada kuasa amat berbeza ketika era Umno sebelum dipimpin oleh Tun Dr Mahathir Mohamad pada awal 80an dahulu.

Dahulu Umno dihormati bukan kerana namanya tetapi kerana peranan pemimpin yang telah mereka lahirkan. Siapa yang tidak kenal daripada sekecil-kecil pemimpin seperti Pengerusi JKKK sehinggalah sebesar-besar pemimpin seperti Tun Razak sendiri didalam memberi khidmat bakti kepada rakyat terutamanya orang melayu?

Ye...memang telah berlaku dahulu pada tahun 1961 Umno dengan menggunakan cara undi tidak percaya terhadap MB Terengganu pimpinan Daud Samad daripada kerajaan pimpinan Pas, tetapi sepanjang pengetahuan saya serta pembacaan sejarah Umno dan kerajaan pimpinan Umno / Perikatan @ BN, apakah kita pernah dengar percubaan mengambil kuasa daripada pemimpin mereka sendiri dengan menggunakan kaedah 'silap dan mata ini'? Baca biar terang : Umno cuba ambil kuasa atau rebut kuasa atau gila kuasa untuk menguasai jawatan MB itu daripada pemimpin Umno yang telah sedia ada memegang jawatan MB itu sendiri?

Namun kini amat malang...teramat malang apabila desas desus akan ada percubaan untuk mengusul undi tidak percaya terhadap MB dibawah parti yang sama? Riuh rendah sehari dua ini dan semua pemerhati politik kini tertumpu ke Terengganu untuk melihat perkembangan terkini isu pemboikotan Adun-adun 10 orang ini untuk hadir ke persidangan DUN Terengganu.

Kisah ini dipercayai tidak akan berakhir disini sahaja sekiranya langkah-langkah yang perlu serta segera patut diambil bagi mendamaikan kekecohan sebagaimana tahun lepas berulang. Seharusnya pemimpin Umno seperti Dato Rosol Wahid, Dato Din Adam, Dato Seri Idris Jusuh (mantan MB penggal lalu) perlu akur serta senantiasa bermuhasabah didalam diri.

Sebagai mantan MB yang lalu, Idris Jusuh seharusnya bertindak sebagai pemangkin kepada kepimpinan yang baru dan tidak menjadi seperti api dalam sekam yang sentiasa mempunyai agenda dalaman untuk menekan MB yang direstui oleh pihak Istana!

Ketegasan serta 'keberanian' MB Ahmad Said ini juga adalah merupakan sumber kekuatan dalaman didalam dirinya untuk terus melawan tanpa berundur. Sejak kecil lagi sifat beliau ini ketika dikampung telah diakui oleh semua. Kenyataan beliau bahawa tidak akan memujuk atau merayu agar hadir ke sidang DUN adalah buktinya.

Menurut Ahmad Said lagi, "sebagai ahli politik kita perlu tahu peranan kita untuk berkhidmat kepada rakyat dan seharusnya mereka (10 orang Adun tersebut)pun tahu akan tugasnya"

Pengambilalihan jawatan MB Terengganu oleh Ahmad Said daripada Idris Jusuh juga seakan membuka lembaran baru kerajaan Umno BN Terengganu dengan pucuk pimpinan Pas Terengganu sendiri apabila sikap Ahmad Said sendiri yang seakan lunak dengan Pas didalam setiap gerak geri yang dilakukannya. Contoh yang paling diingati oleh semua pendokong PR ialah kebenaran menggunakan Stadium Negeri untuk pengisytiharan calon PAS ketika PRK Kuala Terengganu awal tahun ini serta kebenaran untuk menggunakan Dewan Majlis Perbandaran Kemaman bagi tujuan program Pas Terengganu tahun lepas.

Apakah sikap beliau ini hanyalah sebagai tempat sementara untuk berpaut bagi 'meredakan' tekanan didalam dirinya akibat tekanan yang dibuat oleh puak-puak 10 orang ini yang masih bebas berkeliaran di dalam DUN Terengganu? Kita tidak pasti....

1 comment:

Anonymous said...

Zan, pada saya kemelut di Terengganu ini adalah kesinambungan dari perasaan dendam kesumat puak puak idris jusuh atas kekalahan sebahagian dari mereka pada pemilihan umno peringkat bahagian baru baru ini. Tapi untuk berlaku adil pada geng sepuluh ini, dengar cerita MB Ahmad Said telah menggunakan kekalahan mereka ini untuk membunuh karier politik musuh musuhnya ini sehabis mungkin. Jafi tak heranlah geng sepuluh ini memberontak habis habisan...hancur umno terengganu kali ni.