Thursday, April 16, 2009

KUASA DARI RAKYAT UNTUK RAKYAT

Suasana di Pilihanraya Kecil Bukit Gantang

Suasana di Pilihanraya Kecil Bukit Selambau


Salam pada semua,

Rasanya sudah hampir 2 minggu saya tidak berpeluang untuk menulis artikel didalam blog ini dek kesibukan dengan tugasan samada pada pekerjaan atau pun politik. Namun begitu disepanjang 2 minggu pada bulan April ini kita menerima beberapa kejutan ataupun 'kejadian terkini' terutamanya senario semasa politik negara kita.

Alhamdulillah kemenangan yang cukup besar Pakatan Rakyat (PR) di PRK Bukit Gantang, Perak, Bukit Selambau, Kedah serta 'sedikit' kekalahan di Batang Ai, Sarawak itulah antara intipati yang tersohor dipermulaan awal bulan April.

Kesan daripada kemenangan pilihanraya kecil (PRK) ini terutamanya di Kedah dan Perak adalah merupakan satu manifestasi rakyat umumnya di negara kita kini terhadap peralihan pucuk pimpinan negara daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi kepada PM sekarang YAB Dato Seri Najib Tun Razak.

Tidak sedikit antara kita yang begitu 'teruja' dengan peralihan ini apatah lagi ianya dilakukan ketika begitu hampir dengan pilihanraya kecil di 3 tempat ini. Namun begitu rakyat terutamanya di dua tempat ini telah menterjemahkan didalam bentuk undi untuk menolak kehadiran PM baru sebagai pemimpin utama negara kita kini. Disamping itu juga penolakan rakyat terhadap BN di Bukit Gantang juga adalah 'signal' utama penolakan rakyat di Perak terhadap kerajaan BN yang kini memimpin negeri Perak yang diperolehi melalui 'pintu belakang' yang begitu memberi kesan yang amat mendalam terhadap MB Perak itu sendiri YAB Dato Dr Zambry Kadir.

Pengalaman saya ketika bersama-sama di 2 tempat ini terutamanya cukup berbangga serta mengujakan diri sendiri terutamanya ketika bersama setiap masa bersama semua pemimpin PR di Bukit Gantang dan Bukit Selambau apabila melihat tidak kira semua kaum Melayu, Cina dan India sepakat terutamanya pada hari mengundi menolak serta berkempen sehabis mungkin agar pengundi memilih calon PAS Dato Seri Ir Nizar dan Sdr Manikumar disana.

Alhamdulillah, ini lah hasilnya yang dinikmati oleh semua pendokong PR yang bukan sahaja bersyukur dengan kemenangan ini malahan begitu berbangga dan percaya bahawa kita rakyat Malaysia kini terutamanya non muslim tidak lagi 'fobia' dengan Islam sebagaimana yang selalu digembar gemburkan oleh Umno terutamanya!

Kita didalam PR tidak diajar untuk bermusuh-musuhan walaupun dengan sesiapa pun waima daripada kalangan penyokong serta pendokong Umno dan BN tetapi kita diseru agar berterusan untuk merapatkan kembali serta mendekati mereka semua ini.

Inilah senario serta kesan daripada PRK yang kini menjadi mimpi ngeri buat Umno dan BN kerana mereka seakan takut dan mengelak daripada adanya PRK serta yang apaling 'syahdu' mereka tidak boleh menerima kekalahan demi kekalahan pada setiap PRK berbanding suatu masa dahulu sekiranya PRK diadakan, parti-parti yang diistilahkan mereka sebagai pembangkang ini sudah dibayangkan kekalahan bakal berkunjung serta kemas didalam genggaman parti-parti pembangkang tetapi itu dahulu, bukan sekarang semenjak PRU ke 13 2008.....

No comments: