Saturday, July 31, 2010

KETEGUHAN & KEUTUHAN DAYA JUANG SEORANG WIRA

Menuduh dan membuat tohmahan tanpa bukti pada seseorang yang belum pasti akan kesalahannya sememang mudah. Kalau hendak dikira rasanya sudah beribu kutukan dan ejekan telah dituju kepadanya namun sehingga kini beliau tetap dan masih bertahan bagaikan seorang wira yang sentiasa menjadi sebutan di bibir rakyat bawahan khususnya.

Itulah Sdr Anwar Ibrahim, yang juga Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) merangkap Ketua Pembangkang di Parlimen Malaysia. Tanpa mahu mengulas sejarah dan kehebatan beliau ketika berada didalam Kabinet Malaysia sejak 1982 sehinggalah beliau di pecat dan di aibkan oleh pimpinan UMNO pada 02 September 1998, tetapi itulah hakikatnya akan ‘kehebatan’ beliau miliki.

Usaha pihak-pihak tertentu terutamanya daripada pimpinan UMNO-Barisan Nasional (BN) tetap berterusan untuk memalukan dan mengaibkan keperibadian beliau. Terkini bagaimana pendedahan yang cuba dimanipulasikan oleh akhbar Utusan Malaysia (UM) dengan menyiarkan di muka utama akhbar berkenaan kononnya Anwar sedang berusaha untuk memujuk kembali Yahudi ketika lawatan beliau ke Amerika Syarikat baru-baru ini.

Sejak sekian lama, usaha pihak media seperti akhbar-akhbar utama milik pemerintah yang berterusan untuk mengutuk serta menghina Anwar terus berlaku walhal akhbar sepatutnya bertindak sebagai penyebar maklumat yang tepat demi kebaikan rakyat haruslah berjuang untuk rakyat dan bukannya menjadi alat pemerintah untuk melakukan fitnah serta cerita yang tidak masuk dek akal!

Alangkah malang rasanya apabila akhbar seperti Utusan Malaysia terus memainkan isu kononnya Anwar memiliki hubungan yang ‘rapat’ dengan Yahudi sebagai berita utamanya untuk dimomokkan kepada masyarakat kampung dan desa terutamanya orang Melayu agar mempercayai kononnya inilah perangai anwar yang sebenarnya!

Kalau diimbaskan kembali disepanjang perbicaraan Anwar di mahkamah didalam kes salah laku seks liwat kali pertama dahulu, akhbar ini adalah ‘penyumbang’ utama yang menceritakan segala keburukan serta ‘menelanjangkan’ setiap inci tubuh badan Anwar dengan pelbagai cerita yang meloyakan untuk dibaca oleh rakyat kononnya itulah perbuatan Anwar!

Sesungguhnya kita hanya merancang tetapi yang menentukan perancangan kita hanyalah ketentuan Illahi.

Justeru itu amatlah tidak menghairankan kita sekiranya usaha memburuk Anwar tetap diteruskan lagi oleh akhbar ini demi menjayakan cita-cita pihak tertentu agar segala kebobrokan pemerintah yang cuba didedahkan oleh Anwar tidak akan berjaya.

1 comment:

azman kamarul said...

KITA MERANCANG , ALLAH MERANCANG TETAPI ALLAH ADALAH SEBAIK-BAIK PERANCANG.