Wednesday, March 18, 2009

APA LAGI YANG BOLEH KITA HARAPKAN?

Salam pada semua,

Tindakan yang dikenakan terhadap Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam (dalam gambar) yang dihalang daripada meneruskan niatnya untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden Umno pada perhimpunan agung Umno minggu depan benar-benar mencetuskan dimensi baru didalam Umno.

Keputusan ini yang diumumkan oleh Pengerusi Lembaga Disiplin Umno, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen semalam mendapati beliau bersalah bersama dengan tiga ejennya tersebut didalam isu politik wang.

Sebagaimana yang diperkatakan sebelum ini, sememangnya Umno dan rasuah walaupun dinamakan apa sekali pun samada sebagai politik wang atau pun tidak, ia tetap tidak boleh berpisah seumpama lagu dan irama yang tidak dapat dipisahkan.

Walaupun tindakan yang dibuat oleh lembaga ini terhadap beberapa orang yang lain lagi dipandang tinggi oleh rakyat kerana pembenterasan berbentuk rasuah, ianya sedikit pun tidak mengejutkan orang ramai kerana kita telah sedia maklum bahawa isu yang berkaitan dengan rasuah ini sememangnya berlaku didalam parti 'keramat' ini.

Isu rasuah didalam Umno sebenarnya bukan perkara baru kerana ianya telah berakar umbi sejak 20 tahun lalu didalam Umno terutamanya dan perkara ini akan berlaku setiap kali adanya pemilihan didalam parti samada diperingkat cawangan, bahagian malahan ke peringkat tertinggi (MT).

Dengan fenomena ini, adalah tidak menghairankan kepada kita sekiranya bentuk rasuah ini turut diterjemahkan ketika pilihanraya samada pilihanraya kecil atau umum. Cuma bentuk atau caranya sahaja berbeza. Diperingkat parti terutamanya didalam Umno atau komponen BN yang lain ianya lebih dikenali sebagai politik wang tetapi sekiranya ketika pilihanraya ianya dinamakan pula sebagai pembangunan! Yang pasti keduanya adalah rasuah!

Disamping itu rakyat turut merasa kesal dengan penglibatan seorang wakil rakyat yang bertaraf Ketua Menteri disebuah negeri dengan gejala yang tidak bermoral ini. Apa lagi yang kita boleh harapkan kepada pemimpin-pemimpin seumpama ini didalam membentuk budaya bermoral serta berakhlak disesebuah negeri kepada rakyatnya sekiranya beliau sendiri yang melakukan perkara keji ini?

Rakyat diluar sentiasa memerhati tingkah laku para pemimpin. Kita memerlukan pemimpin yang baik serta dipandang tinggi bukan sahaja pada kelulusannya sahaja malahan kita tidak mahu pemimpin yang 'mabuk' pada kuasanya sehingga lupa kepada ajaran Islam yang syumul. Jangan kita jadikan prinsip 'matlamat menghalalkan cara' sebagai pedoman.

No comments: