Saturday, March 21, 2009

ISU LIMBANG: APA NAK JADI DENGAN MEDIA MALAYSIA?

Dato Sri Dr Rais Yatim, Menteri Luar Malaysia

Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abd Taib Mahmud

Salam pada semua,

Dalam riuh rendah orang ramai membicarakan tentang tindakan Lembaga disiplin Umno memberi amaran, menggantung dan menghalang beberapa orang pemimpin Umno untuk meneruskan niatnya bertanding di pemilihan Umno yang akan bersidang pada perhimpunan agung Umno mulai 24 mac ini, tiba-tiba kita dikejutkan dengan berita berkaitan Limbang di Sarawak.

Beberapa hari sebelum ini menerusi TV3 dan beberapa kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin-pemimpin Kerajaan Malaysia (menerusi akhbar-akhbar utama negara) seperti Dato Sri Dr Rais Yatim selaku menteri Luar serta daripada Perdana Menteri sendiri, Pak Lah dan tidak ketinggalan juga oleh Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abd Taib Mahmud. Semuanya berbicara pada topik yang sama iaitu "Kerajaan Brunei sudah bersetuju untuk mengugurkan tuntutan keatas Limbang" yang telah dijajakan seluruh negara tentang 'kejayaan' kerajaan Malaysia sekarang.

Namun begitu semalam kita sekali lagi 'mendapat kejutan' terbaru apabila Menteri Luar & Perdagangan Kedua Negara Brunei Darussalam, Datuk Seri Lim Jock Seng menafikan isu pengguguran terhadap tuntutan Limbang itu dibincang ketika pertemuan bersama antara kedua-dua pemimpin utama negara masing-masing. Kenyataan ini disahkan sebagaimana yang dikeluarkan oleh akhbar utama (Borneo Bulletin) negara tersebut;

Brunei’s Second Minister of Foreign Affairs and Trade Datuk Seri Lim Jock Seng had after the Brunei legislative council meeting on Tuesday said the discussion that led to the signing of the Letters of Exchange (LoE) in Bandar Seri Begawan on Monday was on the demarcation of land boundaries on the whole."

"Certain press reports yesterday (Monday) claimed that Brunei has dropped claims over Limbang. In fact, the claim on Limbang was never discussed,"


Kenyataan yang dibuat oleh Menteri Luar Brunei ini sama sekali telah menafikan kenyatan sebagaimana yang dikeluarkan oleh akhbar Malaysia yang mengatakan Brunei telah menggugurkan isu tuntutan terhadap Limbang dan telah sah menjadi hak milik Malaysia sekarang.

Apa sudah jadi dengan laporan berita yang dibuat oleh akhbar-akhbar negara kita sekarang ini? Isu yang melibatkan kepentingan antara kedua buah negara pun boleh dibuat sebagai mainan bagi kepetntingan politik pemimpin-pemimpin tertentu negara kita?

Akhbar dan pemimpin-pemimpin negara kita sepatutnya malu kepada masyarakt luar dengan melaporkan berita yang tidak benar. Inilah akibatnya apabila media negara kita selalu sangat menipu dan membuat ulasan yang tidak benar demi melariskan jualan mereka berkaitan hal dalaman negara kita sehingga sanggup pula untuk menipu juga dengan menyiarkan fakta yang tidak benar walaupun melibatkan negara orang lain.

No comments: