Wednesday, March 18, 2009

KERAJAAN PERPADUAN : KENAPA SEKARANG?

Salam pada semua,

Sejak seminggu ini, berbagai pihak terutamanya pemimpin-pemimpin Umno yang memberi berbagai komen terhadap cadangan 'Kerajaan Perpaduan' sebagaimana yang disuarakan oleh Presiden Pas, Dato Seri Tn Guru Hj Abdul Hadi Awang (dalam gambar).

Fokus atau bentuk kerajaan perpaduan ini lebih menjuruskan kepada Umno dan Pas sendiri. Walaupun isu ini banyak dibangkitkan didada-dada akhbar sahaja tetapi kesan terhadap pembacanya terutama kepada golongan yang jauh dari maklumat alternatif amatlah mendatangkan kesan.

Sehingga kini, isu yang rungkaikan ini lebih menjadi tumpuan kepada akhbar kepunyaan pemerintah. Apabila isu ini telah dimanipulasikan oleh pimpinan negara terutamanya daripada kalangan pemimpin Umno itu sendiri, secara tidak langsung ianya telah dijadikan modal untuk mereka menjadikan asas perpaduan yang dimaksudkan oleh YB Presiden Pas sebagai bahan kempen politik mereka.

Bagi saya isu ini yang secara dasarnya amat jelas tentang cadangan pada bentuk pemerintahan secara perpaduan pada semua parti politik didalam kerajaan Malaysia seumpama yang dilaksanakan di negara jiran Indonesia. Namun hakikat yang perlu kita akui, sistem dinegara tersebut adalah berlainan sama sekali kerana pilihanraya mereka mengundi berdasarkan populariti dengan memilih parti dan bukannya secara kerusi seperti negara kita.

Walau apa pun, cadangan kerajaan perpaduan ini baik kerana lebih menjuruskan kepada sistem pemerintahan negara yang tiada pembangkang secara dasarnya seperti sekarang tetapi lebih menjuruskan kepada dalaman pemerintahan itu sendiri.

Timbul suatu persoalan daripada rakyat, kenapakah isu ini dibangkitkan sekarang oleh YB Presiden Pas? Apakah yang dilakukan oleh kerajaan Pakatan Rakyat sekarang ini di beberapa buah negeri tidak begitu praktikal dan baik?

Bagi saya kesan kepada isu ini mungkin akan menimbulkan polemik baru kepada parti-parti terutamanya yang berada didalam komponen Pakatan Rakyat. Sebagaimana yang di ulaskan oleh YAB Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menyatakan apa yang diulaskan ini semuanya oleh akhbar nasional milik kerajaan! Oleh itu beliau akan bertanya sendiri kepada YB Tn Guru Hj Hadi nanti untuk penjelasan.

Disaat penamaan calon untuk pilihanraya kecil di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai semakin hampir pada 29 Mac ini, kita tidak mahu akhbar-akhbar ini akan terus memainkan isu kerajaan perpaduan ini sebagai modal untuk kempen politik mereka.Oleh itu kita mengharapkan agar isu perpaduan ini dapat ditangani dengan segera daripada dimanipulasikan oleh Umno terutamanya!

No comments: