Thursday, March 5, 2009

SIAPA LAGI HINA & TIDAK BERTAMADUN?

Salam pada semua,

SIDANG TERGEMPAR DUN PERAK DIADAKAN BAWAH POKOK!

"Perbuatan yang menghina" , "Perbuatan yang tidak bertamadun" Itulah antara ungkapan yang dilahirkan oleh para pemimpin Umno ketika mengulas isu bersidang dibawah pokok. Dua ungkapan yang diulang-ulang ini sungguh popular dan amat 'lancar' keluar dari mulut pemimpin-pemimpin Umno dalam sehari dua ini.

Apa yang hinanya? Sekadar ahli-ahli dewan daripada Pakatan Rakyat (PR) berhimpun dan menunaikan hak mereka sebagai Adun untuk melaksanakan tugas demi rakyat. Mereka dipilih oleh rakyat. Kerajaan PR Perak terbentuk hasil permuafakatan antara 3 parti didalam Pakatan Rakyat.

Apakah yang dikatakan tidak bertamadun? Cik Azalina Othman yang juga ahli MT Umno berkata sedemikian sebagai mengulas persidangan bawah pokok ini. Dikatakan tidak bertamadun dek kerana siapa? Siapa yang menghalangnya daripada adun-adun PR ini bersidang di Bangunan Dun Perak? Siapa yang mengerahkan pasukan keselamatan dari bertindak menghalang adun-adun PR masuk ke dewan tersebut?

Apa yang hinanya? Sidang diadakan tanpa kebenaran Kerajaan BN Perak kini? Siapa yang lagi hina kalau tidak mereka yang menceroboh kerajaan yang sedia ada dan mengambil hak orang lain dengan cara yang tidak terhormat? Siapa yang lagi hina...kerajaan negeri yang dibentuk melalui sokongan rakyat ketika PRU 12 2008 ataupun kerajaan yang dibentuk melalui 'pintu belakang'?

Apakah yang dikatakan tidak bertamadun itu? Adakah mengadakan dibawah pokok maka tidak moden? mengikut hukum rimba? Menurut pakar Perlembagaan, Profesor Dr Abdul Aziz Bari yang mengulas tentang 'Tragedi Hitam Demokrasi' di Perak itu;

"Apa yang berlaku sah dan tidak menyalahi undang-undang kerana perlembagaan dan arahan tetap dewan menyerahkan kepada speaker untuk menetapkan tempat bersidang"

Kalau perbuatan mengadakan sidang tergempar Dun ini dikirakan sebagai perbuatan yang menghina serta tidak bertamadun, saya kira perbuatan yang dilakukan oleh Tan Sri Annuar Musa, Ketua Perhubungan Umno Kelantan yang juga Mantan Menteri Kemajuan & Luar Bandar lagi bersifat menghina, bukan setakat menghina rakyat, malahan turut menghina Tuanku Sultan Kelantan apabila beliau menabal Tengku Ibrahim Petra sebagai Sultan yang baru di Kelantan pada tahun 1993.

Apakah ini dikatakan orang sebagai perbuatan yang bertamadun dan tidak menghina kepada sesiapa? Apakah perbuatan ini boleh dikatakan sebagai mengikut hukum yang sah disisi perlembagaan serta adat istiadat melayu? Siapa yang hina? Siapa yang tidak bertamadun? Siapa yang mengikut hukum rimba....

No comments: