Tuesday, March 10, 2009

KENYATAAN MENTERI PELAJARAN ANGKUH!

Salam pada semua,

Kenyataan angkuh daripada Menteri Pelajaran, Dato Sri Hishamuddin Tun Hussein sememangnya amatlah dikesali apabila menyifatkan mereka yang mengadakan perhimpunan membantah PPSMI pada 06 Mac 2009 lalu sebagai menyifatkan mereka orang yang sanggup melanggar undang-undang dan mencemarkan institusi istana serta kemulian masjid.

“Saya lihat ada hikmah di sebalik apa yang berlaku semalam. Sekurang-kurangnya orang ramai dapat melihat sendiri apa yang saya sudah tahu lama, iaitu dibelakang gerakan ini ada dalang-dalang yang sanggup mengeksplotasikan apa juga isu, memperalatkan sesiapa sahaja demi agenda politik sempit mereka”.

Bagi beliau penglibatan pembangkang didalam bantahan ini merupakan punca utama kenapa demonstrasi jalanan berlaku walaupun pada peringkat awalnya sebagaimana dipersetujui oleh Polis dan penganjur hanyalah berhimpun di Masjid Negara.

Dato Sri Hishamuddin juga menolak penglibatan daripada ahli-ahli Umno didalam hal ini yang kononnya dikatakan demonstrasi ini turut didalangi oleh ahli Umno yang mahu melihat beliau jatuh didalam pemilihan Umno akhir Mac ini.

“Tidak! Kita didalam Umno semua dididik untuk meletakkan kepentingan ramai lebih penting dan semalam saya tengok di tv, tidak ada muka-muka yang saya cam macam orang Umno, tetapi yang jelas muka pembangkang yang ramai”.

Hakikat yang tidak boleh dinafikan ialah, sememangnya ahli-ahli Umno serta pemimpinnya tidak akan sesekali berani untuk turun padang bersama-sama memperjuangkan isu yang berkaitan dengan rakyat sebab isu ini melibatkan ‘projek-projek wang’ mereka semua kepada pemimpin-pemimpin Umno! Mana mungkin untuk mereka mahu memberhentikan PPSMI ini.

Beliau juga dengan jelas sekali lagi mengatakan, segala keputusan berkenaan PPSMI ini terletak ditangan kabinet yang bakal menentukan dan bukannya berada di Kementerian pelajaran samada untuk meneruskan ataupun tidak. Apa lagi yang boleh diharapkan kepada pemimpin Umno seperti ini demi orang melayu terutamanya?

No comments: