Tuesday, March 3, 2009

WE ARE NOT MERE PASSENGERS IN THIS COUNTRY !


Salam pada semua,

Kelmarin ketika MCA meraikan ulangtahun ke 60 tahun parti itu, Presidennya Dato Seri Ong Tee Keat mengulas berbagai perkara ketika beliau menyampaikan ucapan pembukaan di majlis tersebut. Saya cukup tertarik dengan ucapan yang disampaikan itu antaranya sebagaimana yang saya petik di akhbar STAR semalam antara kandungannya ialah;

"Looking back further, our founding fathers made several right choices for the community. We still feel the impact of those decisions today. Sir Tun Tan Cheng lock championed the paradigm shift in the psyche of the Chinese from allegiance to China to the allegiance to Malaya. let this ring out loud clearly today. We Malaysian Chinese are not mere passengers in this country.
We are here to build a nation in our home, Malaysia. The time has come for Malaysians of all races and religion to understand and respect one another"


Pada saya kenyataan yang dibuat beliau ini seharusnya ditujukan khusus pada Umno terutamanya kepada Pemuda Umno kerana mereka lah yang selalu membangkitkan soal perkauman serta selalu melagukan ketuanan melayu yang sememangnya merupakan senjata terakhir mereka untuk menarik umdi terutamanya orang melayu.

Pakatan Rakyat khususnya PKR telah lama mendahului sebagaimana kenyataan yang dibuat oleh Presiden MCA tersebut. Pakatan Rakyat telah cuba sebaik mungkin untuk melenyapkan perkara yang berkaitan seperti isu perkauman demi kestabilan politik didalam negara yang berbilang kaum ini. Sebab itu konsep parti berbilang kaum sebagaimana PKR adalah yang terbaik setakat ini dilaksanakan dengan konsep parti ini yang berteraskan melayu sebagai tunggak kepimpinan utamanya.

Pengalaman lalu sebagaimana yang pernah dibangkitkan oleh seorang ketua Umno Bahagian di Pulau Pinang tahun lepas yang secara terang mengungkit tentang masyarakat cina yang dikatakan sebagai penumpang seharusnya tidak harus berlaku apatah lagi negara kita kini telah merdeka selama 52 tahun.

No comments: