Thursday, March 26, 2009

DIMANA PERUBAHAN?: PEMIMPIN BARU, POLISI UMNO TETAP LAMA

Khairi Jamaluddin, Ketua Pemuda Umno Malaysia 2008-2011

Sharizat Jalil, Ketua Wanita Umno Malaysia 2008-2011
Rosnah Rashid, Ketua Puteri Umno Malaysia 2008-2011

Salam pada semua,

Kemenangan khairi Jamaluddin, Sharizat Jalil dan Rosnah Rashid pada perebutan jawatan Ketua Pemuda, Ketua Wanita dan Ketua Puteri Umno tetap tidak menghadirkan sebarang perubahan kepada semua sayap-sayap parti berteraskan kaum melayu ini.

Ramai penganalisis politik membuat andaian yang lebih berbentuk mengampu didalam mengupas isu sebenar didalam Umno ini. Kisah yang baik-baik serta gembira didalam Umno ini dijadikan asas untuk diangkat pada parti ini apatah lagi kepada pemimpin-pemimpin yang baru memenangi jawatan didalam sayap ini.

Semuanya mengatakan dengan kemenangan mereka ini sudah pasti sayap-sayap ini akan mengalami perubahan yang mendadak apatah lagi kini ianya telah diketuai oleh pemimpin baru yang masih segar bugar serta mempunyai visi yang jauh.

Bagi saya perubahan yang berlaku didalam Umno seharusnya disambut baik oleh semua pihak tetapi perubahan itu seharusnya dipandang daripada beberapa segi. Antaranya perubahan yang melibatkan pemimpin atau ketua pada satu-satu gerakan hanyalah melibatkan style atau cara ianya dipandu sahaja sedangkan hakikat dasar dan polisi garakan tersebut masih tidak berubah!

Umno secara jelasnya pada hari ini telah berubah pemimpin segala-galanya dari semua peringkat samada diperingkat pemuda, wanita, puteri malahan Presiden dan Timbalan Presiden juga. Tetapi apakah dasar parti ini turut berubah dengan perubahan pucuk pimpinan ini?

Usah kita nafikan perubahannya tetap ada tetapi apakah ini boleh dijadikan asas terhadap perubahan yang berbentuk menyeluruh? Saya tidak nampak dasar Umno itu akan berubah walaupun berkali-kali parti ini berubah pemimpinnya.

Kerana apa saya berpandangan sedemikian? Umno dengan semangat kebangsaan sebagai teras didalam parti ini sudah pasti akan berterusan dengan fahaman bangsa sebagai panduannya. Dengan isu yang sama sejak pra-kemerdekaan negara sehingga kini, kehidupan didalam Umno tidak pernah terbuka untuk menerima realiti yang ada didalam konteks negara kita sebagai negara majmuk.

Walaupun bertukar pemimpinnya, selagi dasar yang tidak pernah berpandukan hukum Allah sebagai panduan (Islam) ianya tetap tidak akan merubahkan apa-apa pada keseluruhan ahlinya. Didalam hal ini ianya berbeza dengan Pas yang tetap dengan Islam sebagai panduan didalam membawa obor perjuangan pasti Pas ini.

Umno tetap diyakini tidak akan berubah lagi sekiranya budaya ketakutan terus ditanam didalam minda orang melayu dan bumiputra. Sikap yang menakutkan kita sekiranya Umno tidak kuat maka orang melayu akan hilang adalah merupakan kesilapan yang berterusan. Ianya juga tidak akan berubah haluannya sekiranya apa yang berlaku didalam Umno masih tetap wujud seperti budaya mencantas, budaya politik wang atau RASUAH didalam parti serta bersikap kepuak-puakan didalamnya.

Biarlah hadirnya Khairi Jamaluddin dengan imej pemuda gagah berani, hadirnya Sharizat Jalil dengan imej yang lembut dan mesra serta hadirnya Rosnah Rashid berimejkan tenang dan berwawasan, Umno tetap ditakuk lama. Selagi Umno tidak berubah dengan polisi yang ada, Umno tetap tidak akan kemana. Umno masih lagi dibuai dengan kenangan silam, kenangan kehebatan mentadbir negara serta masih berlagukan hanya Umno sahaja yang mampu mentadbir negara!

Umno tidak akan berubah biar pun berkali pemimpin bertukar selagi tiadanya roh atau jiwa pada semua pendokongnya untuk berubah! Umno perlu berubah segalanya kalau mahu ianya diterima rakyat serta orang melayu khususnya dasar parti itu sendiri. Umno perlu tahu dan serius untuk melakukan semua ini. Bukan sekadar bercakap atau bertempik terlolong untuk berkata kami mahu berubah!

Umno perlu benteraskan segala kehidupan yang negatif didalamnya seperti rasuah atau politik wang, seperti Umno lubuk wang untuk pencari 'harta karun' didalamnya atau seperti umno tempat segala-galanya untuk kemewahan atau kesenangan didalam kehidupan.

Yang pastinya, kalau Umno gagal untuk berubah, tiada gunanya juga Umno mengadakan pemilihan untuk mencari pemimpin yang baru disetiap kali ada perhimpunan permilihan parti.

No comments: