Monday, April 19, 2010

FAIRUS SELESAI MEMBAYAR PINJAMAN KERAJAAN - KATA DR MANSOR OTHMAN

Keupayaan mantan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Mohd Fairus Khairuddin membayar pinjaman yang diperolehi daripada kerajaan Pulau Pinang untuk pembelian kereta mewah Mercedes Benz secara mengejut seminggu lalu amatlah dikagumi sebagaimana laporan akhbar THE SUN hari ini bertajuk “Fairus settles govt car loan”.

Menurut Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Dr Mansor Othman ketika di satu majlis anjuran Parti Keadilan Rakyat @ KEADILAN di Pulau Pinang kelmarin, Fairus telah membayar sebanyak RM 109,000 ke dalam akaun bank Pejabat Kewangan Negeri.

“He had not paid a single sen after he quit. Now suddenly he has paid up everything that he owed and settled his dues in one shot.” – Dr Mansor Othman.

Ini merupakan amalan yang biasa yang diamalkan oleh mana-mana kakitangan kerajaan yang layak untuk membuat pinjaman dengan pembayaran balik pinjaman tersebut biasanya dilakukan dengan pemotongan gaji selagi ianya bertugas sebagai kakitangan kerajaan.

Fairus yang telah meninggalkan KEADILAN secara rasmi pada 28 Februari lalu dan seterusnya menyertai UMNO selepas itu adalah merupakan mantan ADUN Penanti yang telah memenangi kerusi tersebut ketika di pilihanraya umum Mac 2008 lalu.

Beliau menjadikan alasan hilangnya keyakinan beliau terhadap kepimpinan Pakatan Rakyat (PR) bukan sahaja di Pulau Pinang malahan turut di peringkat pimpinan PR Pusat untuk meninggalkan KEADILAN.

Sebenarnya kita tidak mempertikai kemampuan beliau membayar balik semua pinjaman tersebut cuma kita merasakan sedikit ‘ralat’ apabila selama ini beliau menafikan sama sekali beberapa dakwaan antara lainnya seperti isu pembelian kereta mewah ketika menjadi beliau Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang sebagaimana yang di perkatakan oleh Timbalan Presiden KEADILAN, Dr Syed Husin Ali tempohari.

No comments: