Tuesday, April 27, 2010

KEMATANGAN POLITIK KAUM CINA, MENGATASI SEGALANYA

Penolakan kira-kira 75 peratus pengundi kaum Cina terhadap Barisan Nasional (BN) didalam pilihanraya kecil P094 Hulu Selangor menunjukkan kepada pimpinan BN bahawa mereka lagi cerdik didalam politik jauh sekali untuk termakan dengan pujukan, helah serta segala 'kelentong’ yang di jaja oleh pemimpin-pemimpin BN khususnya UMNO pada kempen pilihanraya tempohari.

Sebagaimana saranan awal ketika kempen bermula, apabila Dato Seri Anwar Ibrahim (DSAI)‘menasihatkan’ agar para pengundi meminta apa saja daripada BN tetapi ketika mengundi nanti pastikan ianya diberi kepada Pakatan Rakyat, benar-benar telah diikuti oleh pengundi cina ini secara jujur , bijaksana dan lagi berhemah!

Melihat kepada senario ini, adalah diyakini bahawa kaum cina tidak lagi takut untuk membuat keputusan didalam setiap pilihanraya samada pilihanraya kecil ataupun umum yang akan datang berbanding sebelum PRU 12, 2008 lalu.

Mereka kini begitu matang didalam membuat penilaian tanpa mengambil kira langsung setiap tawaran-tawaran samada berbentuk pembangunan, ekonomi dan sebagainya yang dijanjikan oleh pemimpin BN.

Isu kaum cina tidak menyokong BN pada PRK Hulu Selangor di bangkit kembali didalam akhbar Utusan Malaysia hari ini dan secara tidak langsung ianya menuntut agar pemimpin-pemimpin parti kaum cina seperti MCA dan GERAKAN mencari punca dan maksud yang tersirat kenapa kaum cina ini berterusan menolak kepimpinan BN.

Beberapa pemimpin utama UMNO dan NGO Melayu seperti seperti Dato Seri Ali Rustam, Dato Ibrahim Ali (PERKASA) serta Dr Ahmad Zaki Ismail (Permuafakatan Ummah) mempersoalkan kenapa perkara ini masih berlaku lagi walhal segala keperluan dan kehendak kaum cina telah BN tunaikan ketika kempen pilihanraya tersebut seperti peruntukan kewangan sekolah cina, status hak milik tanah kampung baru, isu permohonan PTPTN oleh pemegang Sijil Sekolah Persendiriaan Cina (UEC) dan lain-lain lagi.

Dengan mempersoalkan bantuan, peruntukan dan keperluan yang disediakan oleh kerajaan tetapi didalam masa yang sama mereka tidak mengundi BN adalah merupakan suatu kesilapan sebagai pemerintah atau kerajaan sekiranya terus diperkatakan.

Bantuan atau peruntukan untuk semua kaum adalah merupakan satu tugas yang wajib sebagai pemerintah. Tidak timbul soal bantuan serta peruntukan untuk kaum cina ini perlu digantung terlebih dahulu buat sementara waktu sebagaimana saranan ‘bodoh’ lagi ‘bahlol’ oleh Ibrahim Ali kerana kegagalan kaum cina memberi undi kepada BN!

Malahan Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri pun turut mencadangkan agar satu bedah siasat dan analisis kenapa penolakan kaum cina terhadap BN berterusan berlaku?

Sebagai mantan Perdana Menteri Ke 4 Malaysia sudah pasti beliau merasakan perkara ini cukup serius yang tidak seharusnya berlaku apatah lagi kepimpinan Dato Seri Najib Tun Razak sebagai PM telah mula di terima ramai.

Apakah penolakan ini berlaku disebabkan kaum cina telah dikelirukan dengan fitnah adu domba oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat sebagaimana yang dituduh dan didakwa oleh sesetengah pemimpin BN?

Sebenarnya tidak timbul langsung soal kaum cina telah ‘diracuni’ pemikirannya oleh DSAI kononnya sebagaimana yang di ulaskan oleh pengarang Analisis Utusan Malaysia hari ini. Apakah kaum cina 75 peratus yang menolak BN ini langsung tidak tahu menilai akan ‘kebaikan’ BN walaupun sedikit dan tidak langsung juga tahu akan ‘keburukan’ Pakatan Rakyat walaupun sebesar zarah?

Harus kita ingat, ini bukan soal pemikiran kaum cina telah diracuni oleh DSAI dan pemimpin PR yang lain sebagaimana yang telah perkatakan oleh BN tetapi lebih kepada sifat kaum cina yang tahu berfikir didalam menentukan siapakah yang layak menjadi wakil rakyat mereka.

Pilihan raya kecil Parlimen Sibu pada Mei nanti akan menyaksikan pula bagaimana pula penerimaan kaum cina terhadap BN di Sibu, apakah perubahan ini akan turut merebak ke sana atau pun tidak.

Disamping itu juga, percaya atau tidak kalau dikatakan kemenangan BN di Hulu Selangor kelmarin hanyalah sementara waktu sahaja menjelang pilihanraya umum ke 13 nanti.

Justeru itu ramai yang meyakini sekiranya pilihanraya umum ke 13 diadakan nanti, kerusi Parlimen Hulu Selangor ini pasti akan melayang kembali ke pangkuan Pakatan Rakyat dengan majoriti yang lebih besar daripada BN perolehi sekarang!

No comments: