Thursday, April 22, 2010

PRK HULU SELANGOR: MIC YANG BERTANDING, UMNO PULA YANG LEBIH-LEBIH!

Melihat pemimpin-pemimpin UMNO yang lebih ‘terkehadapan’ dan menguasai setiap ruang dan tempat di kempen pilihanraya kecil (PRK) Hulu Selangor seolah-olah membayangkan calon atau wakil Barisan Nasional (BN) didalam PRK kali ini ialah daripada UMNO!
Setelah lima hari kempen ini berjalan, Kita semua perasan atau tidak bahawa setiap hari samada didalam akhbar atau pun televisyen yang kelihatan beria dan bersemangat untuk kempen ini hanyalah pemimpin-pemimpin daripada UMNO sahaja bersama dengan calon P.Kamalanathan daripada MIC.

Persoalannya kini ialah dimana pula pemimpin-pemimpin parti lain seperti MCA, Gerakan dan sudah semestinya pula daripada parti yang diwakili oleh Kamalanathan iaitu MIC? Kenapa pemimpin-pemimpin mereka terutamanya tidak seghairah sebagaimana pemimpin-pemimpin UMNO ini?

Kita melihatkan perkara ini agak pelik sedikit berbanding Pakatan Rakyat (PR). Didalam PR sekiranya antara mana-mana parti yang bertanding dan parti itu dipilih sebagai mewakili PR, maka sudah pastilah parti itu yang akan mendominasikan setiap perkara samada baik mengetuai kempen, mengeluarkan kenyataan-kenyataan serta juga menyediakan berbagai fasiliti seperti pentas ceramah, petugas, dan sebagainya.

Didalam PRK Hulu Selangor ini, sudah pasti Parti Keadilan Rakyat @ KEADILAN sebagai tunggak segala-galanya termasuk didalam hal mengeluarkan arahan, kenyataan serta gerak kerja dengan dibantu oleh PAS dan DAP. Begitu jugalah sebaliknya jika PAS atau DAP yang bertanding sudah pasti parti-parti ini akan mendominasikan segalanya.

Tetapi perkara ini tidak berlaku pada BN. Kita pasti melihat hanya UMNO sajalah yang mendominasikan segala-galanya sehinggakan pemimpin-pemimpin UMNO ini lupa bahawa yang bertanding ialah bukannya calon daripada UMNO tetapi MIC sebagaimana di PRK Hulu Selangor ini!

Bukan sekali, bukan dua kali malahan sudah berkali-kali pun. Sebagai orang luar daripada Barisan Nasional, kita melihatkan perkara ini cukup ganjil dan pelik sekali. Antara lain Kenapa saya berkata sedemikian ialah kerana tugas berkempen ke kawasan kaum Cina dan India sepatutnya diketuai oleh pemimpin-pemimpin MCA, MIC, Gerakan, PPP dan lain-lain parti lagi, tetapi kenapa UMNO juga yang terpaksa ‘dikerahkan’ kesana? Dimanakah yang dikatakan sebagai sifat tolong menolong di antara komponen BN ini?

Semua orang mengakui, sekiranya UMNO yang mewakili BN di sesuatu kerusi kawasan PRK tersebut maka secara automatik UMNO jugalah yang akan ‘menguasai’ segala-galanya di PRK sesuatu kawasan pilihanraya tersebut samada gerak kerja kempen, jentera pilihanraya, mengeluarkan arahan mahu pun kenyataan samada di akhbar ataupun televisyen.

Tetapi sekiranya MCA, MIC, Gerakan ataupun parti komponen lain pula yang bertanding, kita hairan kenapa masih UMNO juga yang perlu mendominasikan didalam setiap hal yang sama? Kenapa tidak membiarkan sahaja parti-parti ini menjadi ketua dan seterusnya UMNO bertindak sebagai watak pembantu sahaja kali ini?

Bukan ke sebagaimana yang selalu diperkatakan oleh Pengerusi Barisan Nasional, YAB Dato Seri Najib Tun Razak bahawa BN mengamalkan konsep perkongsian kuasa serta tolong menolong diantara satu sama lain didalam setiap perkara.

Justeru itu seharusnya didalam setiap kempen pilihanraya, parti masing-masing tahu tugas mereka. Seharusnya konsep tolong menolong ketika PRK ini di praktikkan oleh BN dan bukan hanya membiarkan UMNO sahaja yang ‘bertungkus lumus’ berkempen untuk memenangkan calon BN walaupun yang pastinya bukan daripada parti UMNO sebagaimana yang berlaku di Hulu Selangor sekarang!

2 comments:

fatamorgana said...

Seblm-seblm nie kalau ada aje PRK si PAS la yg kuat menjulang calon, tapi di HS nie lain mcm la pulak, maklumla takut-takut dikatakan suhabat dengan peminum...atau tgh tunggu "fatwa"...

azman kamarul said...

MCA dan GERAKAN sekarang ini hanya menunggu gelas jatuh ke simen....sebenarnya umno bersendirian.Cuma umno mengharapkan pencacai kurap saja untuk menyambung hayatnya.

Siapakah pencacai kurap itu?....itulah gerombolan penagih projek dan tender.