Tuesday, May 25, 2010

MCA AKAN MENCARI JAWAPANNYA...

Parti terbesar kaum Cina negara kita MCA sudah mula mengambil langkah yang positif apabila Ketua Pemudanya Dato Dr Wee Ka Siong menjadikan sesi ‘retreat’ MCA di Port Dickson mulai 18 Jun ini sebagai medan untuk mengkaji kenapa masyarakat Cina di bandar tidak lagi berminat untuk menyokong Barisan Nasional (BN).

Program yang akan dihadiri oleh kesemua ahli Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) termasuk Pemuda dan Wanita disamping kesemua wakil-wakil rakyat ini akan mencari sebabnya dan akan merumuskan kearah mencari penyelesaian sebelum ianya dibawa ke Dewan Tertinggi BN.

Kita melihat program yang dirangka oleh MCA ini adalah merupakan medan yang terbaik untuk mereka mencari penyebabnya sendiri tanpa perlu untuk menunding janri kearah parti rakannya yang lain.

Perlu diingat, penolakan kaum Cina terhadap BN bukan hanya sekadar di Semenanjung sahaja bahkan sudah mula merebak ke Sabah dan Sarawak. Keputusan di pilihanraya kecil Parlimen Sibu yang akhirnya dimenangi oleh Pakatan Rakyat melalui parti DAP sudah jelas menunjukkan betapa kaum Cina kini sudah terang lagi bersuluh untuk sepakat menolak BN.

MCA sebagai salah sebuah parti pengasas yang terawal bersama UMNO dan MIC sudah pasti tidak mahu partinya berterusan dijadikan tempat penyokong serta pemimpin komponen BN yang lain melemparkan tuduhan seandainya BN berterusan kalah atau majoriti berkurang dan tidak disokongi pula oleh kaum Cina sebagai penyebabnya!

Didalam keadaan parti terbesar kaum India negara kita, MIC 'berperang' sesama sendiri dengan ahlinya dan merebak untuk 'bertekak' dengan UMNO juga dalam sehari dua ini, MCA pula menampakkan kematangannya untuk duduk semeja berbincang sesama pimpinan tertinggi parti untuk mencari kesilapan mereka.

Justeru itu langkah yang diambil oleh MCA ini adalah merupakan suatu perkara yang cukup baik apatah lagi pilihanraya umum yang ke 13 bakal menjelang dalam tempoh 2 tahun lebih daripada sekarang.

No comments: