Thursday, May 20, 2010

PEMBANTU RUMAH DIUTAMAKAN, MAJIKAN DITINGGALKAN?

Apakah reaksi kita semua rakyat Malaysia apabila amah atau pun pembantu rumah wajib diberi cuti sehari seminggu oleh majikannya dan juga membenarkan mereka memegang sendiri paspot? Bukan itu sahaja malahannya penetapan gaji sekitar RM800 sebulan masih lagi didalam kajian untuk diluluskan!

Itulah antara tajuk utama di dada-dada akhbar negara kita hari ini. Memang kita akui, keperluan mempunyai sekurang-kurangnya seorang pembantu rumah amatlah diperlukan apatah cara kehidupan keluarga era moden kini amatlah berbeza sebagaimana di zaman ibu, ayah, datuk dan nenek kita suatu ketika dahulu.

Faktor isteri yang turut bekerja pada hari ini disamping suami adalah antara penyebab utama kenapa perkhidmatan menggunakan pembantu rumah kini semakin meningkat pada setiap tahun.

Kemunculan negara Indonesia contohnya sebagai pembekal utama pembantu-pembantu rumah ini ke negara kita telah mengakibatkan juga pertambahan secara mendadak warga asing khususnya daripada negara tersebut di Malaysia.

Kita amat hairan dengan keputusan yang dicapai ini kerana adakah ianya lebih memberi manfaat kepada rakyat Malaysia atau pun tidak. Perlu kita ingat, dengan memberikan kebenaran untuk mereka menyimpan sendiri paspot lebih mengundangkan risiko kepada kita sebagai majikan. Kita tidak mahu majikan pula yang menjadi mangsa andainya para pembantu rumah ini melarikan diri atau pun sekiranya berlaku salah laku jenayah.

Meneliti pengalaman serta segala cerita yang berkaitan dengan pembantu rumah ini, seolah-olah kerajaan kurang peka kepada kehendak rakyat negara kita sendiri. Cuba kita bayangkan, dengan paspot yang masih berada didalam simpanan kita selaku majikan pun mereka ini (yakni pembantu rumah) pun boleh ‘cabut’ dan menghilangkan diri daripada rumah, inikan pula untuk memberi kebenaran kepada mereka menyimpan sendiri paspot?

Bayangkanlah didalam keadaan tiada kebenaran wajib untuk pembantu rumah bercuti sehari dalam seminggu pun selama ini mereka masih juga boleh ‘melarikan’ diri daripada rumah ketika majikan tiada dan pergi bekerja, inikan pula sekarang diwajibkan mereka diberikan cuti sehari dalam seminggu dan peluang yang digunakan untuk mereka bersiar memudahkan untuk mereka melarikan diri?

Memang kita akui tidak semuanya yang berniat buruk sebegitu dan masih ramai lagi pembantu-pembantu rumah yang baik dan boleh diharapkan oleh majikan, masalahnya ramai diantara majikan yang mengalami 'mimpi ngeri' seumpama itu sebelum ini!

Itu kita tidak membincangkan lagi perkara-perkara lain yang bersangkutan dengan pembantu rumah ini seperti isu penetapan gaji minima, isu pampasan pada pembantu rumah dan sebagainya.

Kita melihatkan keputusan yang dicapai oleh kedua-dua kerajaan ini seolah-olah langsung tidak mengambil kira soal untung rugi nasib majikan itu sendiri akan risiko yang bakal ditanggung sekiranya perkara seperti pembantu rumah menghilangkan diri terus berlaku.

Seharusnya kerajaan lebih menekankan kos pembiayaan awal untuk mendapatkan pembantu rumah agar dapat di turunkan lagi disamping pembantu rumah yang cekap dan berpendidikan sekurang-kurangnya berada ditahap SPM. Kita hairan kenapa keputusan yang dicapai semalam dilihatkan seperti berat sebelah dan tidak menyebelahi majikan langsung didalam hal ini?

Yang pasti, kita mahukan keputusan yang adil dan saksama diantara kedua belah pihak (‘win-win situation’) didalam konteks kesepakatan satu rumpun negara ASEAN umumnya.

No comments: