Tuesday, May 18, 2010

SINDROM SYOK SENDIRI TERUS MELANDA BN!

Amatlah menghairankan kita kerana sindrom menafikan kekalahan parti mereka (Barisan Nasional) didalam sesuatu pilihanraya kecil (PRK) adalah kerana faktor luaran dan bukannya kerana pengundi tidak menyukai atau pun menyokong atau jauh seklai untuk merajuk pada BN lagi.

Terbaru apabila Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud secara terbuka mengatakan bahawa BN kalah disebabkan kerana keran tindakan kempen yang agresif oleh parti lawan daripada Pakatan Rakyat (PR). Beliau juga terus beranggapan bahawa kekalahan ini hanyalah bersifat sementara sahaja.

Persoalan disini ialah kenapa sikap suka menafikan sesuatu kebenaran tetap ada didalam diri seorang pemimpin negeri seperti Taib Mahmud ini? Apakah mereka ini seolah-olah cuba melarikan diri daripada bayang-bayang kekalahan sehinggakan terpaksa menyakinkan pimpinan Barisan Nasional yang lain di peringkat pusat bahawa Sarawak masih kuat?

Usahlah menongkah arus lagi wahai Ketua Menteri Sarawak. Kekalahan BN di Sibu tempoh hari adalah kemuncak peringkat pertama kepada penolakan pengundi terhadap Barisan Nasional. Kita amat yakin peringkat penolakan rakyat seterusnya akan berlaku lagi dan tunggu sajalah pada pilihanraya umum negeri suatu masa nanti.

Rakyat sebenarnya sudah jemu dengan janji-janji manis yang ditaburkan oleh Taib Mahmud serta rakan pimpinan BN di Sarawak termasuk juga Dr.George Chan yang juga Presiden SUPP sendiri selaku mewakili parti kaum cina di Sarawak.

Kemenangan manis DAP yang mewakili Pakatan Rakyat di PRK Sibu ini seharusnya dijadikan amaran kepada BN Sarawak menjelang pilihanraya umum negeri yang bakal berlangsung pada bila-bila masa sahaja daripada sekarang.

Dengan penggal pemerintahan di DUN Sarawak yang akan tamat secara automatik pada Julai 2011, seharusnya PR akan terus konsisten dan memperhebatkan lagi segala program serta kempen bagi menawan negeri Sarawak di pilihanraya negeri nanti.

Keupayaan PR menembusi kubu kuat BN di Sibu tempohari sudah pasti akan ‘menyesakkan’ lagi nafas Ketua Menteri didalam mempertahankan pemerintahan BN di negeri tersebut.
Oleh itu sudah tiba masanya kini, sindrom penafian untuk menyedapkan hati para pemimpin BN baik di Sarawak sendiri atau pun pusat dihentikan.

Bukannya apa, sejarah PRU 12 2008 telah membuktikan segalanya apabila pimpinan BN khususnya di Semenanjung telah didendangkan dengan cerita-cerita yang menarik serta gembira sahaja akan kekuatan BN yang kononnya sentiasa ampuh dan masih kuat apatah lagi ketika itu menjelang PRU 12 pada tahun 2008. Kesudahannya, BN kalah besar dan tidak memperolehi majoriti 2/3 di Dewan Rakyat semenjak kali terakhir berlaku pada PRU 1969.

No comments: