Sunday, May 9, 2010

PARTI BURUH BRITAIN KALAH: BEZANYA KALAU BN KALAH DI MALAYSIA

Kekalahan Parti Buruh pada pilihanraya umum Britain yang paling sengit dalam sejarah negara tersebut telah meninggalkan satu lagi persoalannya apabila pesaing terdekatnya Konservatif (pimpinan David Cameron) yang sekadar memenangi sebanyak 306 kerusi masih tidak berupaya untuk membentuk kerajaan Britain yang baru secara sendirian akibat kekurangan kerusi yang diperlukan minimum sekurang-kurangnya sebanyak 326 kerusi.

Justeru itu juga persaingan kearah pembentukan kerajaan Britain semakin sengit apabila Parti Liberal Demokrat yang memiliki 57 kerusi pasti akan menjadi ‘rakan gabungan’ baru bersama Parti Konservatif memandangkan hanya dengan cara ini sahaja dapat menyelamatkan parlimen daripada tergantung sejak 1974!

Memandangkan pergabungan kuasa antara parti Buruh (258 kerusi) dengan Liberal Demokrat tidak boleh dicapai kerana hasil pergabungan kedua parti tersebut masih lagi gagal untuk mempunyai sekurang-kurangnya 326 kerusi bagi emmbentuk kerajaan baru.

Justeru itu hanya melalui pergabungan antara Konservatif dan Liberal Demokrat sahaja maka pembentukan kerajaan yang baru ini akan menjadi realiti didalam tempoh yang terdekat ini.

Walaupun Parti Buruh telah kelihatan seakan kehilangan mandat yang dimiliki, pemimpin utama parti tersebut yang juga Perdana Menterinya Gordon Brown jelas memperlihatkan sikapnya yang begitu professional didalam menentukan arah tuju partinya didalam memimpin negara Britain ini.

Sikap yang ditunjukkan oleh pimpinan Parti Buruh didalam menerima kekalahan ini jelas begitu menghormati prinsip demokrasi negara tersebut. Dengan mengutamakan negara didalam semua aspek serta amat menghormati keputusan yang telah dibuat oleh rakyat Britain.

Jelas langsung tiada ungkit mengungkit sebagaimana yang berlaku dinegara kita terutamanya oleh pimpinan Barisan Nasional (BN) di negara ini. Apa yang berlaku di Hulu Selangor tempohari sudah cukup menunjukkan bagaimana UMNO/BN tidak dapat menerima alasan mereka yang tidak menyokong BN ini.

Amat berbeza dengan Parti Buruh Britain, BN di sini berterusan tidak berpuashati dengan membangkitkan bermacam perkara yang mereka sudah berikan, peruntukan sudah di penuhi dan sebagainya telah di biayai, persoalan kenapa mereka terutamanya pengundi Cina di Hulu Selangor masih tidak mahu menyokong BN terus di persoalkan?

Demokrasi jenis apakah ini? BN dilihat tidak seperti Parti Buruh Britain yang boleh menerima hakikat kenapa sesetengah pengundi ini tidak mahu menyokong mereka? Amat beza bukan? Bagi kita tidak kisah sekiranya pemimpin (BN) seperti ini begitu sukar untuk menerima kekalahan tetapi usahlah hendak diungkit berbagai perkara yang telah dijanjikan dan diluluskan oleh kerajaan ketika kempen pilihanraya sedang rancak berjalan tempohari.

Hakikatnya, itulah bezanya demokrasi di Britain dan Malaysia walaupun asas pemerintahannya seratus peratus ditiru daripada negara bekas jajahan kita suatu ketika dahulu…

No comments: