Tuesday, February 3, 2009

BUKAN SAYAP SAHAJA, MALAHAN UMNO & BN PUN HARUS DIBUBARKAN!


Apabila veteran lama Umno yang juga Pengerusi Lembaga Disiplin Umno Tan Sri Tengku Ahmad Rithaudeen (gambar) menggesa agar sayap-sayap parti Umno seperti sayap Pemuda, Wanita, Puteri serta Biro Putera dalam pemuda Umno di bubarkan, riuh pikuk satu negara (Perlu dibaca: riuh pikuk kepada ahli-ahli Umno sahaja yang berada diseluruh negara) yang menentang dengan idea yang boleh diumpamakan tidak masuk akal oleh sesetengah pemimpin di parti tersebut! Alasan yang dibuat olehnya ialah, dikalangan sayap-sayap ini telah mula diajar dan terlibat dengan politik wang sedang hakikatnya menurut beliau lagi, Puteri dan Putera umpamanya teramat muda untuk bermain politik apatah lagi turut terlibat dengan politik wang merupakan satu perkara yang amat dikesali.

Kenyataan balas yang dibuat oleh Dato Sri Hishamuddin Tun Hussein selaku Ketua Pemuda Umno ketika ini antara lain berbunyi “….walaupun saya menghormati beliau (Tengku Ahmad Rithaudeen) sebagai orang lama dalam Umno yang banyak berjasa tetapi cadangan beliau agar membubarkan saja sayap-sayap parti dalam Umno amat-amatlah tidak boleh diterima kerana ianya memberi kesan kepada orang muda itu sendiri..”

Begitu juga komen yang dibuat oleh Dato Azeez yang juga Ketua Bahagian Umno Baling yang juga merupakan Ketua Biro Putera Umno Malaysia turut menepis dakwaaan yang dibuat oleh Pengerusi lembaga Disiplin Umno tersebut malah menambah lagi, “Putera bukannya sayap dalam Umno seperti Pemuda, Wanita dan Puteri Cuma sebuah biro yang berada didalam Pemuda Umno sahaja. Sekiranya kesan diambil kira ini telah membuktikan Putera Umno telah memainkan peranan yang cukup baik didalam Umno bagi menarik golongan belia remaja bersama Umno itu sendiri”.

Puteri yang diakui hebat diawal penglibatan didalam Umno ketika dipimpin oleh Dato Seri Azalina Othman turut memberi komen melalui Ketuanya kini iaitu Dato Noraini Ahmad menafikan kewujudan politik wang turut berpunca dengan penglibatan ahli-ahli puteri itu sendiri. Bagi beliau “tiada bukti menunjukkan puteri dan sayap-sayap yang lain turut terlibat secara langsung dengan politik wang ini”.

Bagi Tan Sri Rafidah Aziz pula selaku Ketua Wanita Umno, katanya alasan Lembaga Disiplin UMNO mengetengahkan cadangan itu untuk membanteras politik wang sukar diterima.
"Hanya segelintir ahli UMNO terlibat dengan politik wang, jadi mengapa ‘kelambu’ yang lebih 50 tahun menjadi tonggak kekuatan UMNO mahu dibakar?" soal Rafidah.

Namun begitu pada perkiraan saya bukan hanya setakat sayap-sayap pemuda, wanita, puteri dan biro putera Umno sahaja yang sepatutnya dibubar malahan sepatutnya parti Umno itu sendiri juga seharusnya sudah sampai masa untuk dibubarkan! Malahan semua komponen-komponen parti Barisan Nasional pun perlu dibubarkan dan ahli-ahlinya boleh memilih untuk menyertai mana-mana parti didalam Pakatan Rakyat (PR) sebagai gantinya.

Menurut sebagaimana kata-kata Dato Mahfuz Omar yang juga Ketua Penerangan PAS Malaysia ketika memberi komen tentang ‘bubar membubarnya sayap parti Umno ini’, apa kata beliau? “Saya terkejut, kenyataan Tengku bunyinya macam nak bubarkan Umno sahaja….Bila sayap dimusnahkan, tak boleh terbang lagi untuk cari makan, Akhirnya akan mati…sebab itu lah cadangan itu sebenarnya cadangan supaya Umno dihapuskan terus tetapi Tengku Ahmad Rithaudeen tak sampai hati nak minta Umno dihapuskan terus”

Senang cerita, sudah sampai masa sebenarnya Umno dan BN patut dibubarkan demi keharmonian parti-parti Pakatan Rakyat untuk mengambil alih pemerintahan negeri dan negara di PRU ke 13 nanti. Fikir-fikirkan lah….

No comments: