Saturday, February 14, 2009

PRK BKT GANTANG & BKT SELAMBAU : SPR DAN UMNO MACAM SENADA

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof

Salam pada semua,

Penetapan tarikh penamaan calon dan hari pengundian Pilihanraya kecil (PRK) di Parlimen Bukit Gantang dan DUN Bukit Selambau telah ditetapkan semalam oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)pada 29 Mac 2009 dan 07 April 2009 ini. Pengumuman yang dibuat oleh Pengerusi SPR, Tan Sri Abd Aziz Mohd Yusof semalam di pejabatnya di Putra Jaya.

Namun begitu pengumuman kedua-dua tarikh ini yang begitu lewat serta benar-benar memanfaatkan tempoh 60 hari kerusi Dun atau Parlimen mestilah diadakan, secara jelasnya mengikut telunjuk penentuan tarikh berdasarkan kehendak Umno terutamanya.

Ini kerana kebiasaannya SPR tidak akan menunggu lama untuk menentukan tarikh ini. Biasanya SPR menetapkan antara 2-3 minggu tarikh untuk penamaan calon dan tarikh mengundi selepas pengumuman dibuat, tetapi kali ini cukup berlainan sama sekali.

Penundaan kedua-dua tarikh ini yang begitu jauh sekali sehingga ke penghujung 60 hari yang ditetapkan berdasarkan Perkara 54(1) Perlembagaan Persekutuan, adalah disebabkan kerana pemilihan Umno pada 24-28 Mac 2009 nanti. Bagi Umno sekiranya tarikh untuk tujuan pilihanraya ini dipercepatkan sebelum atau terlalu hampir dengan Perhimpunan Agung Umno nanti, pasti ianya akan menjejaskan tumpuan perwakilan dan ahli Umno ke perhimpunan nanti apatah lagi ketika itu juga pemilihan merebut jawatan tertinggi Parti Umno akan turut berlangsung.

Walaupun ada penafian yang dibuat oleh pihak SPR tentang penglibatan daripada Umno untuk mempengaruhi keputusan yang dibuat ini tetapi adakah penafian sudah cukup berdasarkan beberapa kes-kes sebelum ini yang begitu 'bias' pada Umno terutamanya melibatkan pimpinan tertinggi parti itu?

Keputusan SPR yang menolak usul Speaker DUN Pimpinan Pakatan Rakyat (PR) Perak terhadap perlunya diadakan pilihanraya kecil di Dun Behrang serta Dun Changkat Jering secara jelas telah menjejaskan reputasi SPR yang kini dipengerusikan oleh Pengerusinya yang baru. Apakah rakyat boleh terima penafiannya apabila mengatakan tiada penglibatan daripada Umno dan khususnya apabila nama Dato Sri Najib Razak juga dikaitkan didalam hal ini?

Rakyat kini sudah matang dan cerdik untuk menilainya. Berdasarkan apa yang berlaku apabila SPR menolak hasrat Kerajaan Pakatan Rakyat Perak untuk pilihanraya kecil pada 2 minggu lepas tetiba sehari selepas itu Dato Sri Najib Razak mengumumkan acara melompat parti adun-adun PR ke BN dan pembentukan tiba-tiba kerajaan baru Perak di bawah pimpinan Umno dan Barisan Nasional.

Apa lagi yang boleh rakyat harapkan dengan jaminan mulut serta penafian-penafian seperti SPR katakan? Yang terang lagi bersuluh kini. Apa lagi yang akan dilakukan oleh Umno serta SPR selepas ini lebih-lebih lagi untuk menghadapi Pilihanraya kecil yang pastinya akan sengit apatah lagi berlaku di Perak dan Kedah?

Kita mungkin tidak tahu sekarang tetapi kita kena 'alert' serta bersikap mengambil tahu dan terus berwaspada di PRK ini. Kita perlu bersedia dan peka dengan lebih kehadapan lagi untuk menghadapi 'permainan' yang bakal di adakan nanti....bukan sekadar permainan di pentas pilihanraya kecil ini tetapi juga permainan yang lebih kearah 'silapmata' antara Umno / BN serta SPR juga.

2 comments:

roshah said...

semua yg spr buat x betul....pas jer yg betul...masa singkat marah....lambat sgt pun marah...kan spr dh bgtau nk bg pluang semua parti cukup masa...umno kan ada persidangan...biarla lps tu...yg pas takut sgt kenapa?cuba pilihanraya kecil ni serentak masa muktamar pas...macamana??mesti pas x puas hati kan...!!klu pas btl2 d hati rakyat...buat bila2 pun x perlu takut...ni blm apa2 dh salahkan umno..karpal singt tu pas x hentam pulak...??ni la politik pas!!masak sama2 tp kenyang lain-lain...huhu

INGENIUR said...

salam sdr roshah,

pilihanraya kecil 2007 di kuala berang, spr buat sama tarikh dengan muktamar pas di kota baharu...awak tak tau ke?