Wednesday, February 4, 2009

DUN PERAK PATUT BUBAR!

Gambar 1) Sidang Media oleh Dato Sri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri Malaysia di Putrajaya

Gambar 2) MB Perak Dato Seri Ir Nizar Jamaluddin


Salam pada semua,

perkembangan terkini tentang Kerajaan Pakatan Rakyat Perak cukup hangat lebih-lebih lagi apabila 4 orang Adun dari Pakatan Rakyat (PR) telah melompat ke Barisan Nasional (BN)termasuklah Dato Nasaruddin Hashim yang memasuki PKR kira-kira 10 hari yang lalu.Berikut adalah kronologi dan perkembangan mutakhir di Perak sebagaimana yang dilaporkan disemua blog-blog utama negara ini:


5.35pm: Mohd Nizar left the palace after meeting the sultan. He briefly told reporters that he had informed the sultan of his request for dissolution.

"It is now up to Tuanku (his highness)," he said with a smile. The meeting last almost two hours.

5:15pm Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak tidak jadi dibubarkan hari ini, kata Menteri Besar, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin selepas menghadap Sultan di Istana Kinta sebentar tadi.
Tambahnya, mereka akan terus mentadbir negeri itu, termasuk akan mengadakan mesyuarat exco negeri, Jumaat ini.

5:06pm BN mempunyai cukup jumlah Adun untuk membentuk kerajaan baru Perak selepas empat Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) melompat kepadanya secara terbuka dan rasmi hari ini.

Tiga bekas wakil rakyat Pakatan termasuk Adun Jelapang dan juga bekas Timbalan Speaker DUN Perak, Hee Yit Foong akan kekal wakil rakyat bebas tetapi bersama kerajaan BN, kata timbalan perdana menteri.

Datuk Seri Najib Razak berkata beliau akan menghadap Sultan Perak secepat mungkin.

Adun Bota, Datuk Nasaruddin Hashim - yang mengumumkan melompat kepada PKR selama 10 hari - kembali semula kepada Umno.

4:25pm Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi dan Adun Changkat Jering, Mohd Osman Mohd Jailu akan menyertai Umno.

Kedua-duanya kini berada di pejabat timbalan perdana menteri.

Datuk Seri Najib Razak memanggil semua Adun dan ahli parlimen BN sebelum mengadakan sidang akhbar khasnya jam 4 petang ini.

Adun Bota, Datuk Nasaruddin Hashim - yang mengumumkan melompat kepada PKR selama 10 hari - juga kelihatan di pejabat timbalan presiden Umno itu.

Adun Jelapang dan juga bekas Timbalan Speaker DUN Perak, Hee Yit Foong kelihatan di Putrajaya.

3.52pm Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak dijangka akan dibubarkan dalam masa terdekat jika Sultan memberikan perkenan kepada kerajaan Pakatan Rakyat itu untuk memanggil pilihanraya negeri secara mengejut.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin kelihatan masuk Istana Kinta di Ipoh jam 3.50 petang untuk menghadap Sultan Perak.


* Sumber dari Malaysiakini

No comments: