Tuesday, February 17, 2009

PEMIMPIN UMNO LUPA SEJARAH....

MB Terengganu, YAB Dato Ahmad Said

Tan Sri Mohammad Mohd Taib, Mantan MB Selangor dan kini Menteri Pembangunan Luar Bandar

Mantan MB Terengganu, Dato Seri Idris Jusuh

Tan Sri Annuar Musa


Salam pada semua,

Dalam Utusan Malaysia hari ini, MB Terengganu YAB Ahmad Said menyarankan agar sesiapa yang cuba menimbulkan isu menderhaka yang kini kian sombong serta angkuh terhadap institusi Raja-raja Melayu perlulah ditahan dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Beliau mengaitkan isu ini semakin berleluasa serta kian bermaharaja lela dinegara ini agar segera diambil tindakan untuk kestabilan negara."Tangkap mereka ini dibawah ISA dan biarkan ditahan sekurang-kurangnya 2 tahan agar selepas keluar nanti mereka tahu adab"

Secara peribadi, apabila dikatakan menderhaka secara automatik Umno dan BN akan mengaitkan isu ini penderhakaan terhadap raja-raja Melayu. Umno akan cuba dilihat sebagai juara didalam hal ini. Bukan perkara baru bagi kita semua sebagai rakyat untuk menilai permainan serta lakonan Umno ini terutamanya.

Persolana kita ialah, kalau ini dijadikan asasnya, kenapa apabila pemimpin Umno terutamanya cuba memperkotak katikkan institusi raja, mereka tidak diwar-warkan sebagai menderhaka walaupun secara terang-terangan baik di media elektronik ataupun di media cetak?

Hakikat yang kita tidak boleh nafikan ialah peranan mengapi-apikan soal ini adalah hasil mainan media itu sendiri yang sah-sah dalah milik puak-puak Umno ini semua, sedangkan hakikat sebenarnya laporan ini adalah palsu semata-mata untuk memancing rakyat bawahan terutamanya orang melayu yang kita sedia maklum amat kasih kepada Duli Tuanku sejak dahulu lagi.

Sebagai orang melayu, kita tetap dan akan terus menjunjung institusi raja-raja melayu ini sebagai benteng serta payung kita khasnya. Sebab itu kita amat hairan dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh MB Terengganu ini. Lupakah apa yang berlaku selepas PRU 12 Mac 2008 lalu didalam hal perlantikan MB baru Terengganu dahulu?

Ingatkah kita lagi apabila melihat penyokong-penyokong mantan MB lalu, Dato Seri Idris Jusuh berarak serta membawa kain rentang yang jelas tertera perkataan "KAMI NAK DERIS NATANG". Kepada siapakah perkataan Natang itu di tujukan? Apakah tiada tindakan langsung daripada pihak berkuasa tentang hal ini? Jelas disini siapa yang menentang keputusan sultan?

Sebelum hendak menggesa agar pihak berkuasa menangkap atau menyumbat mereka yang dikaitkan sebagai penderhaka kepada raja-raja Melayu, (didalam hal ini pemimpin Umno lebih merujuk kepada pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat sebagai penderhaka), bagaimana pula dengan pemimpin Umno sendiri yang telah berulang kali secara jelas melakukannya?

Kalau hendak menangkap mereka ini, perlulah ditangkap terlebih dahulu para pemimpin Umno yang telah berulang kali melakukan perkara yang tidak sopan terhadap sultan atau raja-raja Melayu. Itu baru 1 contoh diatas ketika proses perlantikan MB di Terengganu, bagaimana pula yang lain? Mari kita lihat lagi....

Kes Tan Sri Annuar Musa suatu waktu dahulu pada tahun 1992 pernah cuba 'menabal' seorang sultan yang lain di Kelantan kerana tidak bersetuju terhadap Kebawah Duli Tuanku Sultan Kelantan kini? Siapakah mereka ini kalau bukan pemimpin Umno? Apakah tindakan yang dikenakan terhadapnya? Tiada bukan? Sebab apa? Sebab beliau ini seorang pemimpin utama Kelantan sehingga kini.

Begitu juga soal meminda kuasa raja-raja melayu pada tahun 1993, siapakah yang begitu bersungguh-sungguh membuka berbagai jenis cerita semata-mata hendak meminda kuasa kekebalan raja-raja melayu berjaya? Segala jenis keburukan disiarkan bukan sahaja di media elektronik malahan di media cetak.

Siapakah dia kalau bukan pemimpin Umno lagi yang cuba berbuat demikian? Tidak lain tidak bukan pemimpin-pemimpin Umno juga....walaupun pemimpin-pemimpin pembangkang utama ketika itu seperti Almarhum Ustaz Fadzil Noor dan Tengku Razaleigh Hamzah bersama rakyat bawahan tidak bersetuju dengan pindaan yang dibuat kerana ditakuti pada suatu masa nanti kuasa raja-raja makin berkurangan, tetapi pemimpin Umno langsung tidak menghiraukannya.

Apa pula cerita penderhakaan Mantan MB Selangor yang kini menjadi Menteri Pembangunan luar bandar, Tan Sri Mohammad Mohd Taib terhadap Sultan Selangor suatu ketika dulu ketika beliau menjadi MB Selangor? Semua orang tahu apa yang berlaku.

Sebab itulah apabila MB Terengganu ini berkata perlu menangkap mereka yang cuba menderhaka dengan menahan mereka ini dibawah ISA, rakyat yang sentiasa mengikuti perkembangan politik negara sejak dahulu lagi ingin melihat terlebih dahulu mereka ini (Pemimpin-pemimpin Umno)di tahan bukannya menunding jari kearah pemimpin-pemimpin pembangkang yang mereka sendiri takrifkan sebagai penderhaka!

Bagi kita sebagai rakyat, Kita sentiasa dan tetap menjunjung setia kepada Kebawah Duli Tuanku Raja-Raja Melayu selaras prinsip Raja Berpelembagaan di dalam negara ini. Daulat Tuanku!

No comments: