Saturday, February 28, 2009

UMNO / BN BUAT SEMUA BOLEH , PAKATAN RAKYAT TAK BOLEH !

Dato Seri Hishamuddin Hussein sambil memegang keris


YB Karpal Singh

Salam pada semua,

Kes pertelingkahan antara MP-MP daripada Pakatan Rakyat dengan 'geng-geng samseng pemuda Umno Selangor' di lobi bangunan Parlimen kelmarin terus diperkatakan oleh orang ramai yang menyifatkan keterlaluan yang teramat sangat.

Namun begitu didalam saat diperkatakan orang, masih terdapat beberapa pemimpin terutamanya daripada Umno yang mempertahankan sebab musabab kenapa perkara ini boleh berlaku. Antara mereka yang menyifatkan keadaan tersebut berlaku kerana pemuda Umno rasa dihina ialah oleh Ketua Pemuda Umno Malaysia sendiri iaitu Dato Seri Hishamuddin Hussein sendiri antara lain berkata;

"kemarahan mereka adalah akibat provokasi berulang kali oleh Karpal yang menghina Pemuda dengan memberi gelaran seperti "celaka", "gangster" dan "mafia" di samping tidak menghormati institusi raja-raja"

"Apa yg berlaku (pergaduhan di bangunan Parlimen) semalam (kelmarin) membuktikan (apa yang boleh berlaku) bila emosi kemarahan tak dapat dibendung dan dalam keadaan seperti itu lebih mudah untuk membakar semangat supaya semuanya huru-hara, daripada membendung keadaan."


Sikap yang dipertahankan oleh beliau selaku Ketua Pemuda ini telah menyebabkan pemuda Umno akan 'boleh' berterusan untuk bersikap samseng sekiranya terus didesak. Sebagai seorang ketua, beliau tidak seharusnya berterusan mengeluarkan kenyataan yang bersikap mempertahankan tindakan sebegini.

Sementara itu, Cik Azalina Othman yang juga ahli Majlis Tertinggi Umno pula turut mengeluarkan kenyatan yang berbentuk negatif tanpa mengambil kira keadaan;

"kenyataan Karpal Singh bahawa Pemuda UMNO celaka dan Singh is King dalam sidang Dewan Rakyat semalam adalah menghasut dan berbaur perkauman. Dia mahu Pemuda UMNO bertindak supaya Umno boleh dituduh sebagai pencetus kekacauan perkauman"

Kenyatan ini lebih bersikap prejudis terhadap seseorang dan sebagai seorang menteri tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan bersikap berat sebelah.

Sementara itu, Umno Selangor dan Pulau Pinang semalam terus mempertahankan tindakan samseng-samseng daripada geng pemuda Umno Selangor yang mendesak Karpal supaya memohon maaf. Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor, Tan Sri Muhammad Muhd Taib berkata;

"Pemuda Umno berhak membantah terhadap provokasi Karpal yang menunjukkan perangai biadab terhadap orang Melayu. Karpal sewajarnya lebih faham adab dan adat resam penduduk berbilang kaum di Malaysia."

Di Pulau Pinang pula, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang, Dato Seri Abdul Rashid Abdullah berkata;

" Karpal perlu memohon maaf kerana menuduh Pemuda Umno bertanggungjawab terhadap dua butir peluru yang dihantar ke rumah Pengerusi DAP itu. Keceluparan Karpal sudah melampaui batas dengan menggunakan istilah yang cukup jijik terhadap Pemuda Umno yang jelas menggambarkan beliau sebagai orang yang tidak menghormati orang lain,"


Apa yang diucapkan oleh Tan Sri Mohamad Mohd Taib ini lebih menjuruskan realiti yang sebenar pendirian Umno, apabila Umno yang melakukan perkara biadab dan bertindak kurang ajar walaupun dimana ianya tidak salah kerana menurut pandangan mereka lebih kepada mempertahankan diri daripada serangan lawan.

Apakah yang dimaksudkan pula oleh Dato Seri Abdul Rashid apabila mengata kepada Karpal Singh sebagai orang yang tidak menghormati orang lain? Apakah Umno dan BN selama ini sudah cukup menghormati orang lain serta hak-hak orang lain di negara ini?

Kejadian mengambil alih kerajaan Perak oleh BN daripada PR sebelum ini, adakah ini dikatakan dalam konsep menghormati orang lain? Kes percubaan membeli beberapa Adun-adun PR di Kedah dan Perak jelas menunjukkan Umno dan BN tidak pernah mahu manghormati rakyat di kedua negeri ini.

Pemimpin Umno usahlah cuba menegakkan benang yang basah terhadap kesalahan yang jelas diciptakan oleh mereka terlebih dahulu. Kita melihat trend ini seolah-olah kalau Umno dan BN yang melakukan walaupun jelas salah ianya tetap diterima dan dipertahankan oleh pemerintah tetapi sekiranya Pakatan Rakyat yang melakukan perkara yang sama, berbagai kata nista dan tuduhan berbentuk perkauman di hamburkan kepada Pakatan Rakyat.

Bagi kita rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian serta kehidupan yang harmoni di negara ini, pemimpin atau tokoh-tokoh politik tidak kira daripada BN atau Pakatan Rakyat seharusnya lebih peka dan memahami konsep hidup bermasyarakat apatah lagi seperti Malaysia yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama.


No comments: