Friday, February 27, 2009

TOL: DIUMPAN 2, DIKENAKAN 5 !

Menteri Kerja Raya, Dato Sri Ir.Mohd Zin Mohamed

Salam pada semua,

Kenaikan tol sebagaimana yang diumumkan oleh Menteri Kerja Raya, Dato Seri Ir.Mohd Zin Mohamed semalam yang mengumumkan kenaikan tol di lima lebuhraya diantara RM 0.68 sen hingga 50 sen berkuatkuasa mulai 1 mac nanti sekali lagi telah membuatkan rakyat 'sesak nafas' untuk tahun 2009 ini.

Kenaikan kadar ini yang sungguh mengejutkan orang ramai apatah lagi dua hari sebelum memasuki bulan mac ini benar-benar tidak dijangkakan. Didalam keadaan ekonomi yang berada didalam suasana yang tidak stabil sepatutnya kerajaan perlu memikirkan kesannya terlebih dahulu dan tidak hanya semata mata mengikut terma perjanjian konsesi yang telah ditandatangani sebelum ini.

Alasan menteri yang tidak pernah mahu memikirkan masalah rakyat ini antaranya berkata;

"Kenaikan ini perlu kerana ianya selaras dengan terma perjanjian konsesi yang telah ditandatangani antara kerajaan dan lima pemegang konsesi lebuhraya tersebut"

Antara lebuhraya-lebuhraya yang terlibat ialah Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS, Lebuhraya Sprint, Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH), Lebuhraya Sungai Besi (Besraya) dan juga Lebuhraya Pantai Baru (NPE). Semua lebuhraya-lebuhraya ini adalah merupakan laluan utama rakyat yang menggunakannya setiap hari.

Apakah peranan kerajaan yang memerintah selaku dipilih rakyat kalau tidak untuk memberikan khidmat yang terbaik kepada rakyat dinegara ini? Kerajaan yang terlalu memikirkan serta lebih mengutamakan pemegang konsesi lagi daripada mengambil tahu masalah rakyat sepatutnya telah lama ditolak ketika pilihanraya.

Walaupun Perdana Menteri, Dato Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi yang kini berada di Thailand telah mengesa agar kabinet yang bermesyuarat hari ini untuk menangguhkan terlebih dahulu kenaikan ini tetapi ianya sudah dianggap terlambat walaupun ianya boleh ditangguhkan.

Rakyat yang memberi kepercayaan penuh kepada Barisan Nasional untuk membentuk kerajaan Malaysia selepas PRU 12 2008 benar-benar terkilan dengan kenaikan ini. kalau tahun lepas selepas PRU kita dikejutkan dengan kenaikan harga minyak yang mendadak sebanyak 78 sen, tahun ini pula kita dikejutkan pula kenaikan tol. Kita sebagai rakyat sendiri tidak tahu apa lagi yang akan dinaikkan oleh kerajaan selepas ini?

Didalam keadaan ekonomi yang semakin teruk, dengan pembuangan pekerja yang terus bertambah sehingga kini dianggarkan sudah mencecah 40,000 orang tanpa sebarang haluan dan pertolongan. Apa yang kerajaan kita bantu sekarang untuk mengatasi masalah ini sehingga kini? Dengan membentuk berbagai skim latihan atau sebagainya sebenar tidak mampu untuk menyelesaikan masalah ini.

Keputusan ini harus dikaji semula demi rakyat negara ini. Keputusan menutup dua tol di Lembah Kelang baru-baru ini cuma 'umpan' sahaja untuk kita 'menerima' kenaikan di lima tol sebagaimana yang diumumkan semalam!

No comments: