Friday, February 20, 2009

HAKIM BIDANG TERJUN NEGARA!

PM, Dato Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi

V.Sivakumar, Speaked DUN Perak

Dato Seri Mohd Khir Toyo

Dato Seri Nazri Abd Aziz

Salam pada semua,

Keputusan penggantungan MB Perak (BN - Dr Zamry Abd Kadir) dan rakan-rakan exconya antara 12 - 18 bulan daripada memasuki serta menyertai persidangan DUN Perak oleh YB Speaker V.Sivakumar telah mencetus satu dimensi baru dalam 'sistem perundangan' negara kita.

Kenapa saya berkata sedemikian? Isu ini yang sepatutnya dirujuk sebagai isu kepunyaan Dewan Negeri sepatutnya mereka yang layak sahaja yang boleh menghuraikan kes ini. Tetapi berdasarkan apa yang kita lihat sejak malam tadi di televisyen-televisyen negara kita, berbagai 'hukuman' dan 'takrifan' yang telah diberikan oleh para pemimpin Umno dan BN serta akhbar-akhbar utama dinegara ini.

Akhbar hari terutamanya telah menjadikan lagi satu isu terbaru tersebut sebagai tajuk utama masing-masing bagi melariskan jualan akhbarnya. Utusan Malaysia hari ini 20 Februari 2009 telah menyiarkan hal ini dengan tajuk utamanya "GANTUNG MB TAK SAH!", manakala NST pula di tajuk utama akhbar tersebut ialah "OUT OF ORDER!".

Sementara itu pula, berbagai kenyataan serta hukuman telah dijatuhkan terhadap kes yang dibuat oleh Speaker Dun Perak ini oleh beberapa pemimpin utama Umno dan BN. Antaranya apabila Perdana Menteri sendiri berkata;

"Tindakan Sivakumar ini sebagai membantah Sultan Perak dan dia tidak boleh halang daripada MB dan Exconya dari menyertai sidang dewan nanti. Lagipun kesemua mereka ini telah mengangkat sumpah di depan Sultan dan ianya dilantik secara sah. Jadi saya anggap tindakan Speaker ini sebagai tindakan yang tidak sah serta menyalahi perlembagaan negeri. Disamping itu juga tindakan Speaker ini adalah muslihat PR untuk menggulingkan kerajaan yang sedia ada kini"

Manakala Dato Nazri Aziz pula berpendapat; "ianya tidak sah kerana Speaker hanya boleh membuat keputusan yang berkaitan didalam dewan sahaja dan apa yang berlaku diluar dewan itu tidak menepati apa yang diputuskan oleh Speaker itu sendiri"

Bagi Tan Sri Muhyiddin Yassin pula; "Speaker daripada parti DAP itu tidak mempunyai asas kukuh berbuat demikian yang secara jelas mempertikaikan pelantikan Zambry sebagai Menteri Besar oleh Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.
Pelantikan Zambry dan enam Exco kerajaan negeri dibuat atas perkenan Sultan Perak mengikut perlembagaan, jadi nampak juga di sini Speaker DUN telah menyalahgunakan kuasanya.Tindakan itu adalah tidak tepat, saya sendiri tidak tahu apakah asas beliau berbuat demikian. Apa yang saya faham, Menteri Besar dan barisan Exconya tidak melanggar apa-apa peraturan Dewan"


Ketua Pembangkang kerajaan negeri Selangor, Datuk Seri Dr. Mohd. Khir Toyo berkata, walaupun ada satu jawatankuasa khas memantau tingkah laku semua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), tetapi sebarang keputusan perlu mendapat pengesahan daripada mereka terlebih dahulu.
"Sepatutnya, perkara itu dibawa ke pengetahuan DUN terlebih dahulu dan menyerahkannya kepada semua ADUN sama ada memutuskan untuk mengambil tindakan sedemikian.Apa keadaan pun, Speaker tidak boleh bersendirian membuat keputusan untuk menggantung Menteri Besar sebelum ia dikemukakan kepada DUN.
Tindakan itu juga sungguh melucukan"


Bagi MB Perak yang dilantik melalui 'pintu belakang' ini pula ianya lebih bersifat sebagai salah guna kuasa Speaker dan sedikit pun tidak menghalangnya dari menjalankan tugas sebagai MB Perak.
"Apa yang penting adalah kesahihan tindakan Speaker terbabit lebih-lebih lagi selepas melakukan pembohongan besar kononnya saya bersama enam Exco kerajaan Barisan Nasional (BN) telah gagal dan tidak memberikan sebarang penjelasan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Hak dan Kebebasan yang diadakan petang semalam.Tidak timbul soal saya dan enam (Exco) berhadapan masalah untuk masuk DUN kerana isunya sekarang adalah cara dia bertindak.Dia telah menyalahgunakan sepenuhnya kuasa sebagai Speaker dan kita akan menangani hal ini mengikut peraturan dan undang-undang sedia ada"

Lihat lah bertapa angkunh dan sombongnya masing-masing mengeluarkan pendapat yang tidak dipastikan entah betul atau tidak dari segi undang-undangnya. Mereka ini termasuk lah akhbar kepunyaan BN ini telah jelas menjatuhkan hukuman serta membuat takrifan sendiri tanpa mengambilkira implikasi kesannya itu. Ini lah dikatakan sebagai "Hakim Bidang Terjun" tanpa sebarang tauliah walaupun ada diantara pemimpin-pemimpin ini yang sememangnya dari latar belakang pendidikan undang-undang!

No comments: