Friday, February 27, 2009

PEMUDA UMNO MEMALUKAN PARLIMEN MALAYSIA

Suasana kecoh di lobi bangunan Parlimen semalam

Salam pada semua,

Pergaduhan yang berlaku di lobi parlimen semalam antara 'geng-geng Pemuda Umno Selangor' dengan beberapa Ahli Parlimen Pakatan Rakyat menyerlahkan lagi sikap sebenar samseng dan angkuh pemuda Umno Malaysia ini.

Kejadian ini berlaku apabila sekumpulan geng-geng pemuda umno ini mengelilingi YB Karpal Singh yang berkerusi roda itu agar memohon maaf kepada pemuda umno kerana marah dengan ungkapan 'Pemuda UMNO celaka' yang dibuat oleh YB tersebut di dewan rakyat sebelum ini.

Akibatnya mencetuskan pertikaman lidah sehingga hampir bertumbuk diantara satu sama lain yang melibatkan YB Gobind Singh Deo dengan Megat Zulkarnain Omardin, Ketua Pemuda Umno Gombak disamping beberapa MP yang lain lagi seperti YB Gobalakrishnan (PKR) dan YB Segambut daripada DAP.

Tindakan ala gengster ini yang seolah-olah tiada penguatkuasaan undang-undang ini merupakan 'trademark' pemuda Umno sejak dahulu lagi. Dalam sejarah pemuda umno terutamanya ketika zaman Ketua Pemuda Dato Harun Idris dahulu kebiadapan oleh pemuda umno telah wujud dengan cogankata pemuda ketika itu 'Pemuda tahan lasak'. Tindakan yang berbentuk sebegini menjadikan Bangunan Parlimen seolah-olah ianya mudah di 'cerobohi' dengan sesuka hati dan bila-bila masa sahaja pada sesiapa yang berminat!

Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Dr Abdul Hamid Pawanteh menyifatkan Pemuda Umno yang melakukan serangan ala-gangster ke atas Ahli Parlimen berkerusi roda dan berusia 69 tahun, YB Karpal Singh di dalam bangunan Parlimen semalam sebagai orang yang tidak bertamadun kerana menghalang anggota Parlimen daripada menjalankan tugas mereka

"Apa yang berlaku semalam adalah sesuatu yang tragis dan tidak patut berlaku di Parlimen tetapi disebabkan kebodohan kumpulan tertentu, sekatan terpaksa dikenakan terhadap sesiapa yang ingin memasuki kawasan Parlimen"

Kelewatan serta ketiadaan pengawal keselamatan ditempat berlakunya kejadian berhampiran juga turut menjadi persoalan kepada kita semua. Kenapa ini boleh berlaku? Adalah menjadi kebimbangan pada kita semua sekiranya keselamatan para Ahli-ahli Dewan ini terancam kerana wujudnya seperti kes semalam.

No comments: